2020-10-02 14:01Pressmeddelanden

Sundsvalls Kommun välkomnar återvinningsföretaget Renewcell som bygger ny anläggning i Sundsvall

Nu står det klart att det Kristinehamns baserade företaget Renewcell, som arbetar med att återvinna textilavfall till ny råvara för modeindustrin, skalar upp sin verksamhet och bygger en ny anläggning i Ortvikens industriområde.

Efter att SCA, i slutet av augusti, meddelade om sin omställning av produktionen vid Ortviken kom nyheten om att Renewcell planerade att skala upp sin kapacitet och tittade bland annat på Ortvikens industriområde i Sundsvall.

Nu står det alltså klart att deras nya anläggning etableras i Sundsvall. Den planerade anläggningen ska kunna hantera omkring 60 000 ton textilavfall om året och sysselsätta ett hundratal anställda – med möjlighet till framtida expansion.

– Det känns kul och samtidigt viktigt med den här etableringen. Nu kommer stora delar av Ortvikens tidigare anläggning lägga grunden för en, för Sundsvall, ny verksamhet som arbetar med återvinning. Det ger inte bara nya arbetstillfällen utan det sätter också hållbarhet i fokus. Vi fortsätter nu med att fokusera på samarbete för att inte bara se Sundsvalls väg framåt utan även regionens, säger Bodil Hansson (S), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Bodil Hansson (S), kommunstyrelsens vice ordförande

Om Sundsvalls kommun

Sundsvall är en av norra Sveriges största kommuner – beläget mitt i Sverige vid hav, skog och berg. Med ett starkt näringsliv och 98 000 invånare är vi viktiga för tillväxten i regionen. I Sundsvall kan vi stoltsera med Mittuniversitetet, en förebild när det gäller relationer med arbetsliv och samverkan med omvärlden. Sundsvall växer och vi ger dig möjligheter att växa med oss.