2024-02-01 15:00Pressmeddelanden

Sundsvalls kommun, föreningen Sadaka i Nacksta och Rädda Barnen i samarbete

Sundsvalls kommunhus vintertid

Sundsvalls kommun behöver nå fler föräldrar och vårdnadshavare i Sundsvall. Nu går kommunen samman med föreningen Sadaka i Nacksta och Rädda Barnen för att tillsammans bidra till lösningar på de samhällsutmaningar som finns.

Sundsvalls kommun har, i samverkan med Sadaka Familjebyrå och Rädda Barnen, identifierat ett behov av att nå utlandsfödda föräldrar och vårdnadshavare med föräldra- och familjestödjande insatser i Sundsvall.

Kommunen ingår nu ett så kallat idéburet offentligt partnerskap (IOP) med Rädda Barnen och ett med Sadaka familjebyrå. Sadaka är en välkänd förening för de boende i Nacksta där man har bedrivit verksamhet sedan 1991. Samarbetet med Sadaka görs i syfte att få ökat förtroendet för socialtjänsten bland utrikesfödda föräldrar och vårdnadshavare i Nacksta samt ökade möjligheter för socialtjänsten att nå målgruppen.

Samarbetet med Rädda Barnen ger möjlighet att erbjuda insatser som är anpassade för den breda målgruppens olika livssituationer. Rädda Barnen arbetar bland annat med direktstödjande insatser för föräldrar med syfte att komplettera de insatser som Sundsvalls kommun utför. Samarbetet mellan Rädda Barnen och Sundsvalls kommun är ett sätt att arbeta för och med föräldrar genom anpassade och tillgängliga föräldra- och familjestödjande aktiviteter. Samarbetet tros ge rätt redskap och förutsättningar för delaktighet på både individ- och samhällsnivå.

– Hela samhället behöver kliva fram om vi ska kunna öka tryggheten och fånga upp alla barn och unga som på olika sätt behöver stöd. Det känns bra att kommunen nu formaliserar samarbetet med både Rädda Barnen och Sadaka, två organisationer som sitter på mycket värdefull kompetens och nätverk som kommer kunna fortsätta göra stor nytta för Sundsvallsborna, säger Lisa Tynnemark (S), vice ordförande i kommunstyrelsen och ansvarig för trygghetsarbetet.

Sundsvalls kommun har precis som många andra kommuner ofta svårt att nå ut till målgruppen utlandsfödda föräldrar med de stödinsatser som finns. Men med hjälp av Sadakas mandat och stora kontaktnät inom målgruppen tros samarbetet medföra ett ökat förtroende för socialtjänsten som myndighet – och därmed även möjligheter för socialtjänsten att nå ut till målgruppen.

– Jag tror mycket på samverkan med civilsamhället för att tillsammans hjälpas åt att lösa samhällsproblemen. Föräldrastödet handlar om att på olika sätt stärka föräldrar i att kunna stötta sina barn på bästa sätt, inte minst för att motverka att man dras in i kriminalitet eller utsatthet. Det är en viktig pusselbit för att alla barn och unga i Sundsvall ska få bra och trygga uppväxtvillkor, säger Jonas Väst (S), ordförande i Individ- och arbetsmarknadsnämnden.

Detta är viktigt då föräldrars engagemang, stöd och trygga anknytning till barnet är enligt forskning en av de starkaste skyddsfaktorerna för barns utveckling. Ett engagemang som också är en faktor som förebygger problematiska och riskfyllda utfall senare i barnets liv.

– Jag tror det blir väldigt bra för oss att samarbeta med Sadaka och Rädda Barnen. Med hjälp av deras erfarenheter, kompetens och goda rykte får vi ännu bättre möjligheter att nå målgrupper som vi av olika skäl har svårt att komma i kontakt med. Samarbetet med Sadaka och Rädda Barnen hoppas jag ska bidra till att förtroende och kunskap om socialtjänsten ökar och att vi på så sätt tidigt kan nå och erbjuda barn och föräldrar det stöd de behöver, säger Eva Leijon, verksamhetschef Barn, unga och familj vid Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen.

Sundsvalls kommun satsar sedan tidigare på gemensamt projekt Barnsäkert tillsammans med BVC och ger tidigt stöd i förskolan genom modellen I tid. Modellen SSPF (skola, socialtjänst, polis, fritid) har också startats för att förebygga normbrytande beteende för ungdomar tillsammans med bland annat polisen och fältverksamheten.

Om Sundsvalls kommun

Sundsvall är en av norra Sveriges största kommuner – beläget mitt i Sverige vid hav, skog och berg. Med ett starkt näringsliv och 99 000 invånare är vi viktiga för tillväxten i regionen. I Sundsvall kan vi stoltsera med Mittuniversitetet, en förebild när det gäller relationer med arbetsliv och samverkan med omvärlden. Sundsvall växer och vi ger dig möjligheter att växa med oss.