2021-06-03 07:55Pressmeddelanden

Linus ”Style of Eye” Eklöw blir huvudnumret i Sundsvalls digitala nationaldagsfirande

Nationalsången i Linus Eklöws (Style of Eye/Galantis) tappning blir höjdpunkten i årets digitala nationaldagsfirande i Sundsvall.

Den internationellt erkände artisten och producenten är stolt över att få medverka i det digitala firandet, men säger att han har närmat sig uppdraget med respekt och vördnad.

– Ja, nationalsången är så mäktig och betydelsefull för många människor, så det har definitivt varit en utmaning. Jag har tagit fasta på det stilla vemod som utmärker sången, men ändå gjort den dansant och som en hyllning till min hemstad som betyder så mycket för mig, säger Linus Eklöw.

Det är byrån Jubel som på uppdrag av Sundsvalls kommun ligger bakom det cirka 12 minuter långa programmet som man kommer att kunna se direkt, eller i efterhand, från och med klockan 12:00 den 6 juni. Programmet kan då ses på bland annat Sundsvalls kommuns och Näringslivsbolagets hemsidor och sociala medier, samt på st.nu.

– Vi har ju tidigare haft förmånen att arrangera Sveriges största samlade nationaldagsfirande ”live” inför 10 000-tals människor på Stora torget. Men jag är övertygad om att den här digitala nationaldagshyllningen kommer att få en mycket stor spridning, så vi siktar på att Sundsvall nu ska kunna leverera världens största svenska nationaldagsfirande, säger Annie Mellström projektledare, Brand Experience på Jubel.

Nationaldagsfilmen innehåller även högtidstal, nationalsången på traditionellt vis och videohälsningar från några av Sundsvalls mest kända profiler.

– Temat för årets nationaldag i Sundsvall är ”stolthet”, och efter att ha tvingats ställa in firandet helt och hållet förra året på grund av pandemin, så känns det fantastiskt kul att återigen få fira nationaldagen tillsammans med Sundsvallsborna, om än på distans. Men vi ser förstås fram emot att få fira och umgås ”på riktigt” nästa år, avslutar Arianne Sundman, (S), kommunfullmäktiges ordförande.

Årets digitala nationaldagsfirande ersätter alltså det gemensamma firandet på Stora torget.

Kontaktpersoner:

Annie Mellström, projektledare, Brand Experience på Jubel

Arianne Sundman, (S), kommunfullmäktiges ordförande

Om Sundsvalls kommun

Sundsvall är en av norra Sveriges största kommuner – beläget mitt i Sverige vid hav, skog och berg. Med ett starkt näringsliv och 98 000 invånare är vi viktiga för tillväxten i regionen. I Sundsvall kan vi stoltsera med Mittuniversitetet, en förebild när det gäller relationer med arbetsliv och samverkan med omvärlden. Sundsvall växer och vi ger dig möjligheter att växa med oss.