2024-05-23 08:00Pressmeddelande

Subtopias utomhusgalleri samlar världskonst och lanserar ny guide för konstvandringar

Caro Pepe, Shai Dahan, Pernie PaintsCaro Pepe, Shai Dahan, Pernie Paints

Subtopias utomhusgalleri i Alby har i år en helt ny guide, på svenska och engelska. Genom att skanna QR-koder på skyltar som är placerade i närheten av verken får besökaren veta mer om konstnären och inspirationen bakom varje konstverk.

Galleriet uppkom 2011 när den berömde belgiske street art-konstnären ROA, i samarbete med Stockholmsbaserade Scarlett Gallery, letade efter en vägg att måla på i Stockholmsregionen. Konstnären Sanna-Lisa Gesang-Gottowt tipsade ROA om Subtopia och galleriets första verk skapades. Anthony Hill, grundare och fotograf på Scarlett Gallery uttryckte sin syn på samarbetet mellan parterna.

At a time when Stockholm City was not very accommodating with regards to mural creation, Subtopia saved the day and gifted us their walls and so began a long and fruitful relationship.

Svenska såväl som internationella konstnärers verk finns samlade runt om i Subtopias område och innehåller olika stilar som graffiti, muraler och stencilmålningar. Den svenska gatukonstnären Julia Rio skapade sitt verk 2018 och beskrev sin upplevelse av Subtopia och betydelsen av offentlig konst.

Att få måla en vägg på Subtopia och därmed bli en del av ett utomhusgalleri var en väldigt fin upplevelse. Offentlig konst för mig betyder tryggare allmänna platser och möjlighet till spontana möten, reflektion och inspiration. För mig bidrar konst i det offentliga till mer glädje, samtal och liv i staden.

Subtopia arbetar med att stödja och utveckla förutsättningar för kulturfrämjande och utomhusgalleriet öppnar dörrar för alla att uppleva och njuta av konst. Genom tillgängliggörande av kultur tror vi att vi gemensamt gör världen lite bättre, säger Catherine Zander, chef på Subtopia.

Om Subtopia

Subtopia är en produktionsplats för konst, kultur och sociala näringar. Till våra 15 000 kvm kommer studenter, sociala entreprenörer och kreativa företagare för att skapa, arbeta, utvecklas och göra världen lite bättre. Här produceras cirkusbranschmässan Subcase, internationella cirkusproduktioner och lokala utvecklingsprojekt samt mycket mer. Med internationella partners i bland annat Trans Europe Halles. Subtopia är en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka.

Karolina Lang
Marknadsföringskoordinator