2022-09-15 12:34Pressmeddelande

Race Horse Company, foto Petter Hellman
The Seven Fingers, foto Björn
Babba Callius, Cirkusbrunch, foto Petter Hellman
Foto vänster till höger: Laleh, foto Subtopia. Race Horse Company, foto Petter Hellman The Seven Fingers, foto Björn Babba Callius, Cirkusbrunch, foto Petter Hellman

Eldsjälar, en politisk storsatsning och en hemlös cirkus är några av pusselbitarna när ett av Botkyrkas mer beryktade områden fick nytt liv. På 20 år har Subtopia omvandlats från ett slitet område till en välbesökt kulturhubb och en lockande plats för välkända artister och tv-produktioner. Den 1 oktober bjuds alla Botkyrkabor på stort kalas för att fira jubileet.

– Tjugo år har lärt oss att det finns en kraft i kulturen som ger effekter i hela samhället. Jag är stolt över vad vi har åstadkommit och är övertygad om att det behövs fler Subtopia i Sverige, säger Cathrine “Cattis” Zander, chef på Subtopia.

Bild från tidigare evenemangDen 1 oktober firar Subtopia 20 år (Bild från tidigare evenemang)

För drygt 20 år sedan var området vid Albyvägen i totalt förfall med nedgångna lokaler och ljusskygga verksamheter. Samtidigt såg kommunpolitikerna att det fanns någonting spännande i Botkyrka: ett blomstrande föreningsliv, ung befolkning med kulturell och språklig kompetens samt en tradition av att satsa på kultur.

Mer än kulturhus
Cattis Zander är en av eldsjälarna som varit med från start och som själv vuxit upp i Alby.

– Med Subtopia ville vi skapa något mer än ett kulturhus. Subtopia skulle bli något helt nytt, en 15 000 kvadratmeter stor plats som tänjde på gränserna, överraskade, hellre sa ja än nej. Dit kända artister kunde komma för att repa bredvid dem som just höll på att upptäcka musik. Där cirkusartister kunde utforska konstarten, där företag inom kultur och kreativa näringar startades. Men andra ord, en plats där det skapades en himla massa kultur, säger Cattis.

Idag har Subtopia vuxit upp och blivit en etablerad kulturhubb. Området sjuder av kulturuttryck. Hit kommer traktens barn och unga för att producera film, podda, dansa, träna eller se cirkus, måla graffitti och spela musik. Här verkar ett 20-tal företag inom kultur- och kreativa näringar och hit kommer kända artister som Laleh, Pernilla Wahlgren, Miriam Bryant och Joe Labero för att repetera och härifrån sänds populära tv program som Talang.

– Den politiska tron på kulturen har varit en avgörande faktor. Tidigt fanns en idé om att satsa på upplevelseindustri och vi började arbeta med det vi hade. Cirkus Cirkör hade precis etablerat sig här, här fanns musik med Dogge Doggelito och Fanzin TV som senare blev Fanzingo, berättar Cattis.

Stort kalas lördagen den 1 oktober

Den 1 oktober firar Subtopia 20 år. Tillsammans med företag och organisationer som har verksamhet på Subtopia bjuds alla Botkyrkabor in till jubileumskalas.

På programmet står bland annat en cirkus som utforskar om det är möjligt att gå på en lina gjord av toalettpapper (!), utomhusbion visar filmer skapade av Fanzingos ungdomar, det blir ansiktsmålning, prova-på-cirkus, -parkour, -dans, -teater, -DJ, -graffiti och -sång. Dessutom en balettuppvisning och en eldshow. För den modige öppnar Dr Cagliostro’s sitt skräckkabinett.

Klockan 14 bjuds det på tårta och tal av Botkyrkas kommunordförande Ebba Östlin, Subtopias Cattis Zander och Upplev Botkyrkas VD Krister Kalte.

– Vi ser verkligen fram emot att få fira tillsammans med alla som gör Subtopia till allt Subtopia är, säger Cattis Zander.

Cathrine Cathrine "Cattis" Zander, chef för Subtopia.

*** Program ***

Subtopia: Fira med oss

Datum: 1 oktober, 13.00-17.00
Adress: Rotemannavägen 10
Aktuellt program på www.subtopia.se/program-subtopia-20/

Alla aktiviteter är gratis men på vissa aktiviteter är antalet begränsat så föranmäl gärna din medverkan för att garanterat få plats. Anmälan görs via www.subtopia.se/program-subtopia-20/ intill respektive programpunkt.

12:00
Sizzle säljer mat. Öppet till 17:00.

13:00
- Breaking Point: Cirkusföreställning med Weibel Weibel Company. Gratis men biljetter måste förbokas via www.subtopia.se.
- Utomhusbio med Fanzingo. Öppet till 17:00. Drop in. Ingen anmälan krävs.
- Skräckutställning med Dr Cagliostro. Öppet till 17:00. Drop in. Ingen anmälan krävs.

14:00
Tårta och tal av Botkyrkas kommunordförande Ebba Östlin, Subtopias Cattis Zander och Upplev Botkyrkas VD Krister Kalte.

14:15
- Prova på parkour med Korpen. Öppet till 17:00. Drop in. Ingen anmälan krävs.
- Prova på dans med Do It Together och Vackra Rosen. Ingen anmälan krävs.
- Prova på teater med scenskolan Fejm. Ingen anmälan krävs.
- Prova på graffiti med Brain. Anmälan krävs. Anmälan via www.subtopia.se

14:30
- Prova på cirkus med Cirkus Cirkör. Öppet till 17:00. Drop in. Ingen anmälan krävs.
- Subtopias kulturinkubator: Föreläsning om kulturföretag. Ingen anmälan krävs.

15:00
- Prova att DJ:a med Fanzingo. Öppet till 17:00. Drop in. Ingen anmälan krävs.
- Balettuppvisning med Vackra Rosen. Ingen anmälan krävs.

15:15
- Ansiktsmålning med Subtopias barn- och ungdomsverksamhet. Öppet till 16:45. Drop in. Ingen anmälan krävs.
- Prova på balett med Vackra Rosen. Ingen anmälan krävs.
- Prova på teatersmink med scenskolan Fejm. Ingen anmälan krävs.
- Prova på graffiti med Brain. Anmälan krävs via subtopia.se
- Öppet hus Subtopias kulturinkubator. Ingen anmälan krävs.

16:00

16:15
- Prova på sång med scenskolan Fejm. Ingen anmälan krävs.
- Prova på graffiti. Anmälan krävs. Anmälan via www.subtopia.se

17:00
Eldshow och livemusik med Do It Together, Subtopias barn- och ungdomsverksamhet.

Om Subtopia

Subtopia är en produktionsplats för konst, kultur och sociala näringar i Botkyrka. Här finns 15 000 kvm utrymmen för både ideell och kommersiell verksamhet som främjar konstnärlig produktion med särskilt fokus på cirkus, urban konst, entreprenörskap och ungdomsverksamhet. Subtopia är en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka AB och motorn i Botkyrka kommuns satsning på konst, kultur och kreativa näringar.

Veronica Linarfve
Veronica Linarfve