2022-01-20 07:30Pressmeddelande

Rå lindans till elektroniska beats

Kompositbild på lindansaren och sångaren. Foto av Cyril Aubin och Kalimba. Montage av Subtopia.Bild: Cyril Aubin och Kalimba. Montage: Subtopia.

Välkomna till invigningsföreställning för CirkusMania! Franska cirkuskompaniet Les filles du renard pâles föreställning Résiste är suggestiv experimentell lindans och trip hop-konsert i ett. En lindansare kämpar på en lina som inte vill ligga still, till musik i stil med brittisk elektronisk musik från tidigt 90-tal.

CirkusMania öppnar i år med lindans och livemusik. När franska Les filles du renard pâle skapar cirkus så är det ofta ackompanjerat med elektronisk musik och sång, Résiste är inget undantag. Titeln är franska för “Gör motstånd”. Och med en ostadig mekaniserad lina, som växelvis faller och lutar, så arbetar lindansaren Johanne Humblet tillika konstnärlig ledare för Les filles du renard pâle, hela tiden med motstånd och risk.

– Jag jobbar mycket med idén om att ta risker, säger Johanne Humblet. För att röra sig framåt måste man ta risker. Det är budskapet. Man måste våga det okända. Allt är möjligt, så länge man ger sig själv medlen att uppnå det.

Cirkus och musiken

Résiste är också en konsert med originalmusik av bandet Deadwood, skriven speciellt för föreställningen, samt en cover på den franska sångerskan France Galls låt med samma namn: Résiste. Stilen på Deadwoods musik kan liknas vid den brittiska elektroniska musiken som ofta kallas trip-hop, en musikstil som föddes i Bristol under början av 90-talet.

I skapandet av detta verk så har musiken och lindansen arbetats fram i samma rum, i dialog, förklarar Johanne Humblet. Precis som arbetet på linan så rör sig musiken också mellan instabilitet och balans. Alltihop med en sångerska som är lite nonchalant, humoristisk, och mer söker publiken än lindansaren.

– Precis som i livet vill vi vara i förhållanden, men också var och en i sitt eget universum.

Pressinbjudan till premiären

Vill du delta som press på Résiste samt invigningen av CirkusMania kontakta oss för boka din plats på alex.rodallec@subtopia.se
Tveka inte att höra av er om ni har andra förfrågningar.

Information om Résiste

Tid & datum:
10 februari 2022 klockan 19:00-19:45. Festivalinvigning i foajén från kl. 18:00.
12 februari 2022 klockan 19:00-19:45. Mingel i foajén från kl. 18:00.
Plats: Subtopias scen Hangaren, Albyvägen 38 i Alby
Rekommenderad ålder: Från 8 år
Föreställningslängd: 40 min
Biljettpris: 295 kr
Språk: Sång på franska och engelska
Foajé öppettider, kafé och bar:
Hangarens foajé, med kafé och bar, öppnar en timme innan föreställningen.

Résiste är cirkusfestivalen CirkusManias invigningsföreställning. Här kan du läsa hela festivalens program.

Om Subtopia

Subtopia är en produktionsplats för konst, kultur och sociala näringar. Till våra 15 000 kvm kommer studenter, sociala entreprenörer och kreativa företagare för att skapa, arbeta, utvecklas och göra världen lite bättre. Här produceras bland annat cirkusbranschmässan Subcase, internationella cirkusproduktioner och lokala utvecklingsprojekt. Vi har samarbetspartners världen över, såsom Trans Europe Halles. Subtopia är en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka AB.

Alex Rodallec
Alex Rodallec