2020-12-08 12:12Pressmeddelande

Jullovet flyttar online

null

Det här jullovet kommer att bli annorlunda och det tycker vi är perfekt för att prova nya grepp. I samarbete med fyra dansare skapar Subtopia Do It Together jullovskursen Xmas Moves: digitala dansworkshops i stilarna modern dans, Streetdance, K-pop, Feminine Vibe och House. Alla workshops släpps i turordning 21-23 december samt 7-8 januari på vår Youtube-kanal.

Inför detta lov erbjöd Botkyrka kommun extra stöd till de som ville skapa aktiviteter för barn och unga i kommunen, något vår ungdomsverksamhet Do It Together (D.I.T.) nappade på. Till en början var planen att genomföra workshops på plats i Subtopia, som vi vanligtvis gör, men ganska snabbt insåg vi att det inte längre var genomförbart när smittspridningen återigen ökade.

– Vi är så tacksamma för att vi fått det här extra stödet och det känns spännande att få prova nya sätt att nå ut till ungdomarna. Och nu kommer fler att kunna delta! säger Cesar Fulgencio som är verksamhetsledare för D.I.T.

Flera av dansarna som är med i projektet Xmas Moves har redan tidigare arbetat tillsammans med D.I.T. En av dem är Mario Perez Amigo, dansare, koreograf och musiker som med sin dans fått LaGalyia i Talang att gråta och som arbetat med t.ex. kompanierna Bounce och Complete samt Melodifestivalen. För ett par år sedan satte han upp soloföreställningen Create i samarbete med D.I.T.

– Det är alltid kul att arbeta med D.I.T. Jag känner att jag får den support jag behöver och det är ett kreativt gäng. Det här projektet har gått supersmidigt och jag hoppas att vi inspirerar många att dansa under lovet, säger Mario Perez Amigo.

Program Xmas Moves

21 december är det workshop i modern dans med Lars Gonzales Carlsson vars långa meritlista innehåller allt från klassikern Lysistrate till Nobelmiddagens underhållning.

22 december är det dags för K-pop med Filippa Fahlin, en dansstil som bygger på den Sydkoreanska musikstilen med samma namn. Filippa arbetar som dansare, danspedagog och koreograf i Teater Heartbreak.

23 december är det dags för Mario Perez Amigo streetdance-workshop. Mario är förutom dansare och koreograf även musiker och musiken i workshopen är hans egen.

7 januari är stilen Feminin Vibe, en kaxig och feminin variant av streetdance. Även denna gång är det Filippa Fahlin som lär ut.

8 januari är det klubbdansstilen house dance som står på programmet och Melany Milagros Sangama Orellana som är nyutexaminerad från Fryshusets danslinje, är den som visar hur det görs.

Om Subtopia

Till Subtopia kommer konstnärer, artister, filmare, musiker, graffitimålare, cirkuskompanier, studenter, producenter, sociala entreprenörer och andra kreativa företagare för att skapa, arbeta, utvecklas och göra världen lite vackrare och bättre. Kulturklustret Subtopia drivs av att skapa, uppfinna, fantisera, experimentera, våga ta risker, bryta mot regler och på tanken om rätten att fritt hysa en åsikt och att kunna uttrycka den oavsett format. Subtopia är 15 000 kvm kreativa utrymmen. Här finns mer än 80 företag, ideella föreningar och utbildningar. Subtopia är navet i ett nätverk av människor och idéer. En plattform där var och en får möjlighet att följa sina drömmar och utvecklas på egna villkor. Subtopia arbetar för att underlätta tekniska, kommersiella och sociala aspekter av den kreativa processen; vi är infrastruktur skapad för att främja innovation. Subtopia är involverade i många olika projekt som cirkusbranschmässan Subcase, internationella cirkusproduktioner och lokala utvecklingsprojekt. Dessutom skapar Subtopia varje år tidningen Magasin Subtopia. Subtopia har samarbetspartners världen över och är en del av flera internationella nätverk som European Cultural Foundation och Trans Europe Halles. Subtopia är även en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka AB och motorn i Botkyrka kommuns satsning på konst, kultur och kreativa näringar. Om du vill uppleva Subtopiaområdet så anordnas här seminarier, filmvisningar, workshoppar, cirkusföreställningar och mycket annat. Subtopia driver också scen för samtida cirkus; Hangaren Subtopia, i ett före detta virkeslager intill Albysjön. På Hangarens scen kan du uppleva svensk, internationell, ny och inte minst – exceptionell cirkus. Här har cirkuskompanier som kanadensiska The 7 Fingers, finska Race Horse Company, Marockanska Groupe Acrobatique de Tanger och svenska Cirkus Cirkör uppträtt. Hangaren är med sina 2 150 kvadratmeter öppen yta också en av Stockholmsområdets största inspelningsstudior för film och tv. Här har bland annat produktioner som Körslaget, Kung Fury och Top Model spelats in. Hangaren är också en utmärkt lokal för stora produktionsrepetitioner varför artister som Roxette, Melissa Horn och Peter Jöback valt att förbereda sina shower här. Sedan The Knife fyllde Hangaren till bredden används också lokalen som konsertscen.

Alex Rodallec
Alex Rodallec