2022-12-15 07:45Pressmeddelande

Julföreställning på Subtopia med akrobatik och musiker på väggen

I Sinfonia Volante åker både akrobater och musiker upp på väggen. I Sinfonia Volante åker både akrobater och musiker upp på väggen.

Den 29 och 30 december samt 6 och 7 januari äger Sinfonia Volante rum på Subtopia i Botkyrka. Föreställningen är en cirkuskonsert som blandar musik och akrobatik, spelas tolv meter upp i luften ­– och vertikalt på en vägg.

Sinfonia Volante är italienska och betyder flygande symfoni. Artisterna kommer från kompaniet CirkL, musiken framförs av Norrköpings symfoniorkester och föreställningen presenteras av Subtopia.

– Vår stora hangarlokal passar perfekt för att visa cirkus tolv meter upp i luften. Riggen är specialbyggd så att både musiker och artister kan sväva i luften. Med Sinfonia Volante kommer publiken att få en speciell upplevelse av musik, rymd och rörelse, säger Kiki Muukkonen, konstnärlig ledare för cirkusavdelningen på Subtopia.

Bakom konceptet står Magali Bancel och Mattias Lindström. Paret är i grunden cirkusartister och har med Sinfonia Volante skapat en föreställning som utgår från rummet mellan golv och tak.

– Cirkus och musik har många gemensamma punkter och kanske framför allt i sin praktik. Det kändes naturligt att experimentera med cirkus och musik. I det här fallet ville vi undersöka hur kunde vi göra musiken fysisk, säger Magali.

Den specialskrivna musiken har skapats utifrån den pendel som styr akrobaternas rörelser. Även vissa instrument har specialbyggts, såsom en eldsprutande trombon. När gasen blåses ut för att skapa eld uppstår ett häftigt ljud som blir en del av konserten.

– Att få presentera Sinfonia Volante som Subtopias julföreställning känns väldigt roligt. Det är en både visuell, musikalisk, nyskapande och annorlunda föreställning som förhoppningsvis kommer att tilltala många, säger Kiki Muukkonen.

För mer information, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, magdalena@ingoodcompany.se, tel 073-333 88 40

Föreställningen spelas på Subtopia Hangaren i Alby, Botkyrka och har en rekommenderad ålder från 7 år.

Medverkande Sinfonia Volante
Idé och koncept: Mattias Lindström och Magali Bancel - Regi: Magali Bancel
Cirkusartister: Elsa Näslund, Emelie Sandberg, Anna Gehlin, Mira Leonard och Mattias Lindström
Kompositör och musiker på scen: Martin Orraryd, Delphine Constantin-Reznik och Johan Wiklund från Norrköpings symfoniorkester
Pressfoton för Sinfonia Volante: Fotograf Petter Hellman

Repetitioner:
16–20 december: Riggning (utan artister men med bland andra Magali och Mattias)
26 december: Ljusriktning och ankomst övriga i kompaniet/artister.
27–28 december: Repetition med samtliga artister

Speldagar:
Torsdag 29 dec december 2022 19:00–20:00
Fredag 30 december 2022 16:00–17:00
Fredag 6 januari 2023 16:00–17:00
Lördag 7 januari 2023, 2023 16:00–17:00

Om Subtopia

Subtopia är en produktionsplats för konst, kultur och sociala näringar. Till våra 15 000 kvm kommer studenter, sociala entreprenörer och kreativa företagare för att skapa, arbeta, utvecklas och göra världen lite bättre. Här produceras cirkusbranschmässan Subcase, internationella cirkusproduktioner och lokala utvecklingsprojekt samt mycket mer. Med internationella partners i bland annat Trans Europe Halles. Subtopia är en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka.

Magdalena Höglund