2024-04-24 12:53Pressmeddelande

Husman möter indiskt på ny lunchrestaurang i Alby

Ägare och grundare av Saga kök & cateringPiyush Sapra

En ny lunchrestaurang har öppnat i Subtopias lokaler i Alby. Sagas kök & catering, som drivs av ägaren och kocken Piyush Sapra, erbjuder en unik fusion av det indiska köket och svensk husmanskost.

Piyushs passion för matlagning har följt honom sedan barndomen, där han lärde sig om kryddor från kvinnorna i sin släkt och började experimentera i köket. Han vill i största möjliga mån arbeta med närproducerad och säsongsbetonad mat och inspireras av grönsaker i säsong.
Maträtterna skapas utifrån råvarorna. Jag upplever en större kreativitet för matlagning när det blir lite av en utmaning.

Sagas erbjuder även cateringtjänster och valet att köpa in matlådor i bambu-material var naturlig.
Ambitionen är att arbeta så CO2-neutralt som möjligt och uppmuntra andra till att göra likadant.

Utöver restaurangen på Subtopia driver Piyush även foodtrucken Indian Grill sedan 2016. På vardagar mellan 11-14 kan man njuta av hans kulinariska kreationer på Subtopia, och under helger och framförallt sommaren reser han runt med sin foodtruck för att servera mat på olika evenemang, festivaler och marknader runt om i Sverige.

Veckans lunchmeny från Sagas kök & catering

Om Subtopia

Subtopia är en produktionsplats för konst, kultur och sociala näringar. Till våra 15 000 kvm kommer studenter, sociala entreprenörer och kreativa företagare för att skapa, arbeta, utvecklas och göra världen lite bättre. Här produceras cirkusbranschmässan Subcase, internationella cirkusproduktioner och lokala utvecklingsprojekt samt mycket mer. Med internationella partners i bland annat Trans Europe Halles. Subtopia är en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka.