2021-08-17 10:52Pressmeddelande

Gratis cirkusföreställningar tillbaka!

Bild på lindansare tagen underifrån under trädkronorna i skogen. Cirkuskompaniet Naked Ape uppträder i Botkyrka med föreställningen Naturbalans.Cirkuskompaniet Naked Ape uppträder i Botkyrka med föreställningen Naturbalans.

Nu presenterar Subtopia sin första föreställning sedan pandemins start! Efter mer än ett års uppehåll är vi otroligt stolta och glada över att återigen kunna bjuda botkyrkaborna på gratis utomhusföreställningar – och denna gång på flera platser i Botkyrka i samarbete med våra bolagsyskon Hågelbyparken och Lida Friluftsgård.

Kom och se lindansföreställningen Naturbalans av kompaniet Naked Ape.

Naturbalans

Sex lindansare balanserar över ditt huvud på linor som går kors och tvärs, högt och lågt mellan träden. Omkring dig är naturen scenografi och ljudsättning. Föreställningen Naturbalans är cirkuskonst i nära samspel med naturen där lindansarnas otroliga fokus skapar en meditativ atmosfär mellan träden. Att se Naturbalans är som att stanna upp en stund mitt i vardagens brus, ett andrum.

Om kompaniet Naked Ape

Kompaniet Naked Ape startades 2003 av Jacob Westin och har turnerat i Sverige såväl som internationellt. Naked Ape har drivit både cirkusgård i Hälsingland och scen i den gamla tågstationen i Gävle. Redan som barn började Jacob Westin träna sin balans genom att gå balansgång på gårdens staket och på linor han spänt upp inuti gårdens hölada. Idén till föreställningen Naturbalans kommer från tre decenniers experimenterande med balans och lindans som konstform.

Läs mer om Naked Ape och Naturbalans.

Föreställningsinformation

Datum och spelplatser
4 september klockan 13:00 och 15:00, Alby torg
5 september klockan 13:00 och 15:00, Albyberget, Notariebacken 25-31
11 september klockan 13:00 och 15:00, Lida Friluftsgård
12 september klockan 13:00 och 15:00, Hågelbyparken

Biljettpris: Gratis

Rekommenderad ålder: 6 år eftersom det är en stillsam föreställning utan annat ljud än omgivningens.

Ämnen: Cirkus

Om Subtopia

Till Subtopia kommer konstnärer, artister, filmare, musiker, graffitimålare, cirkuskompanier, studenter, producenter, sociala entreprenörer och andra kreativa företagare för att skapa, arbeta, utvecklas och göra världen lite vackrare och bättre. På 15 000 kvm kreativa utrymmen hittar du företag, ideella föreningar och utbildningar. Subtopia arbetar för att underlätta tekniska, kommersiella och sociala aspekter av den kreativa processen – vi är en infrastruktur skapad för att främja innovation. Vi är också en del i många olika projekt så som cirkusbranschmässan Subcase, internationella cirkusproduktioner och lokala utvecklingsprojekt. Med samarbetspartners världen över och medlemskap i flera internationella nätverk så som European Cultural Foundation och Trans Europe Halles. Subtopia är en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka AB och motorn i Botkyrka kommuns satsning på konst, kultur och kreativa näringar.