2021-05-27 07:20Pressmeddelande

Följ när skolelever smyckar Alby torg

En del av eleverna som kommer måla.Elever från årskurs 9 i Kvarnhagsskolan och Grindtorpsskolan i Botkyrka.

Nya stjärnor skapas i Alby den första veckan i juni. 20 nioklassare målar då en muralmålning med tema rymden vid torget nära Astrolabbet, en ny skapelse som utgår från platsen Alby. Journalister är välkomna att följa arbetet.

Muralmålningen uppförs av 20 elever i årskurs 9 från Kvarnhagsskolan och Grindtorpsskolan i Botkyrka. Tillsammans med konstpedagogen Cesar Fulgencio från Subtopia, konstnären Aris och sina bildlärare har eleverna under våren fördjupat sig i konst i offentliga rum och smyckar nu en del av sin egen vardagsmiljö på bästa plats, centralt i Alby.

– Det är kul att höra från bildlärarna hur eleverna använder skiss-tekniken de fått lära sig från mig och Aris. Men det absolut roligaste är att se när de inser att de kommer skapa helheten i konstverken och känner en viss stolthet över det kommande resultaten, säger Cesar Fulgencio, Verksamhetsledare för D.I.T. på Subtopia.

Syftet med projektet, förutom att få en fin målning i centrum, är att elever från olika skolor får lära känna varandra genom att skapa tillsammans och att de får vara med och påverka sin egen vardagsmiljö.

– Det ger både hopp och stolthet att få vara med och skapa något som håller över tid. Botkyrkabyggen har sedan 80-talet arbetat tillsammans med barn i olika konstprojekt. Deras erfarenheter blir synliga för flera generationer framåt och konstverken står kvar, fina och fria från klotter, än idag. Att lyfta fram barn och unga i konsten är en del i vårt arbete med barnkonventionen och FN:s Agenda 2030 om fredliga och inkluderande samhällen, säger Alvaro Fuentes, bosocial strateg på Botkyrkabyggen.

Tid, plats och förutsättningar för intervjuer:

Tid: Onsdag 2 juni samt torsdag 3 juni. Tid: kl 9-15 (lunchpaus 12-13).
Den 2 juni målar elever från Grindtorpsskolan, den 3 juni elever från Kvarnhagskolan. Fredagen den 4 juni avslutar Cesar Fulgencio och Aris målningen.

Plats: Muren på tunnelbanehuset i Alby, bakom konstverket Astrolab.

För att hindra smittspridning: Meddela när ni planerar att komma, på så sätt underlättar ni vårt arbete med att hindra spridning av Covid-19. Vi hjälper er gärna att sprida ut intervjutider mellan olika redaktioner och på så sätt minska antal personer på platsen. Kontakta Charlotta Lundström på Botkyrkabyggen, se nedan hennes kontaktuppgifter.

Fakta:

• Konstprojektet är ett samarbete mellan Subtopia, Kvarnhagsskolan, Grindtorpsskolan, områdesgruppen i Alby och bostadsbolaget Botkyrkabyggen.

• Den 4 juni kl 16 streamas en vernissage för den nya målningen. Där visar eleverna målningen och berättar om projektet. Alvaro Fuentes från Botkyrkabyggen medverkar, liksom representanter från skolorna, nätverksgruppen, Subtopia med flera. Vernissagen går att följa på Subtopias Facebooksida och Subtopias Instagram

Kontakt:

Charlotta Lundström, pressansvarig Botkyrkabyggen: 070-162 94 43

Alex Rodallec, pressansvarig/Public Relations Manager: 073-960 70 23

Om Subtopia

Till Subtopia kommer konstnärer, artister, filmare, musiker, graffitimålare, cirkuskompanier, studenter, producenter, sociala entreprenörer och andra kreativa företagare för att skapa, arbeta, utvecklas och göra världen lite vackrare och bättre. På 15 000 kvm kreativa utrymmen hittar du företag, ideella föreningar och utbildningar. Subtopia arbetar för att underlätta tekniska, kommersiella och sociala aspekter av den kreativa processen – vi är en infrastruktur skapad för att främja innovation. Vi är också en del i många olika projekt så som cirkusbranschmässan Subcase, internationella cirkusproduktioner och lokala utvecklingsprojekt. Med samarbetspartners världen över och medlemskap i flera internationella nätverk så som European Cultural Foundation och Trans Europe Halles. Subtopia är en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka AB och motorn i Botkyrka kommuns satsning på konst, kultur och kreativa näringar.

Alex Rodallec
Alex Rodallec