2021-02-09 10:07Pressmeddelande

Cirkusfestivalen CirkusMania ställer in

null

Sedan december har Subtopia, organisationen som koordinerar CirkusMania, följt pandemins utveckling, tittat på alternativa former för festivalen, men går nu ut med beskedet att CirkusMania 2021 ställs in. Vinterns andra stora programpunkt för Subtopia, Subcase, en branschmässa för svensk och nordisk cirkus, kommer hållas i digital form.

Stockholms årliga cirkusfestival, CirkusMania, ställer in. Det går Subtopia, organisationen som koordinerar CirkusMania, ut med idag. Detta trots att man under hösten planerat för festival den 12–21 februari och med förhoppning om förbättrat läge tittat på olika lösningar för att kunna genomföra festivalen på ett säkert sätt.

– Vi är förstås ledsna över att ha behövt ställa in festivalen, säger Kiki Muukkonen, festivalchef för CirkusMania. Arrangörer runt om i regionen har visat stort engagemang för konstformen, och vi såg fram emot att publiken skulle få upptäcka ett festivalprogram som visar cirkusens konstnärliga bredd och spännande utveckling. Vi ser nu istället fram emot att fylla Stockholm med cirkus i februari 2022!

När 2021 års program var färdigt framträdde en cirkusfestival som återigen vuxit i storlek och tydligt visade på det stora intresset för samtida cirkus. CirkusMania 2021 skulle under tio dagar erbjuda 79 tillfällen att uppleva cirkus på 30 scener i 14 kommuner i Stockholmsregionen. Förutom föreställningar fanns även film och fotoutställning med i programmet.

Festivalledningen hoppas dock att några av programpunkterna ska kunna genomföras senare under våren. Följ CirkusMania på sociala medier för mer om detta.

Branschmässan Subcase blir digital

Subtopia, som också är arrangör för den nordiska branschmässan för cirkus, Subcase, kommer dock med ett positivt besked för branschen. Subcase ställs inte in, utan blir i år en digital mässa och går av stapeln 15–21 februari som planerat.

Subcase är ett evenemang som presenterar artister och föreställningar för arrangörer. På programmet finns även ett seminarium på temat representation i samarbete med Stockholms konstnärliga högskola. Läs mer om branschmässan Subcase på www.subcase.se

Information: www.cirkusmania.se

Presskontakt:

Sofia Sahlén: 070-669 66 36, sofia.sahlen@smallworld.se

Alex Rodallec: 08-599 075 81, alex.rodallec@subtopia.se

Om Subtopia

Till Subtopia kommer konstnärer, artister, filmare, musiker, graffitimålare, cirkuskompanier, studenter, producenter, sociala entreprenörer och andra kreativa företagare för att skapa, arbeta, utvecklas och göra världen lite vackrare och bättre. Kulturklustret Subtopia drivs av att skapa, uppfinna, fantisera, experimentera, våga ta risker, bryta mot regler och på tanken om rätten att fritt hysa en åsikt och att kunna uttrycka den oavsett format. Subtopia är 15 000 kvm kreativa utrymmen. Här finns mer än 80 företag, ideella föreningar och utbildningar. Subtopia är navet i ett nätverk av människor och idéer. En plattform där var och en får möjlighet att följa sina drömmar och utvecklas på egna villkor. Subtopia arbetar för att underlätta tekniska, kommersiella och sociala aspekter av den kreativa processen; vi är infrastruktur skapad för att främja innovation. Subtopia är involverade i många olika projekt som cirkusbranschmässan Subcase, internationella cirkusproduktioner och lokala utvecklingsprojekt. Dessutom skapar Subtopia varje år tidningen Magasin Subtopia. Subtopia har samarbetspartners världen över och är en del av flera internationella nätverk som European Cultural Foundation och Trans Europe Halles. Subtopia är även en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka AB och motorn i Botkyrka kommuns satsning på konst, kultur och kreativa näringar. Om du vill uppleva Subtopiaområdet så anordnas här seminarier, filmvisningar, workshoppar, cirkusföreställningar och mycket annat. Subtopia driver också scen för samtida cirkus; Hangaren Subtopia, i ett före detta virkeslager intill Albysjön. På Hangarens scen kan du uppleva svensk, internationell, ny och inte minst – exceptionell cirkus. Här har cirkuskompanier som kanadensiska The 7 Fingers, finska Race Horse Company, Marockanska Groupe Acrobatique de Tanger och svenska Cirkus Cirkör uppträtt. Hangaren är med sina 2 150 kvadratmeter öppen yta också en av Stockholmsområdets största inspelningsstudior för film och tv. Här har bland annat produktioner som Körslaget, Kung Fury och Top Model spelats in. Hangaren är också en utmärkt lokal för stora produktionsrepetitioner varför artister som Roxette, Melissa Horn och Peter Jöback valt att förbereda sina shower här. Sedan The Knife fyllde Hangaren till bredden används också lokalen som konsertscen.

Alex Rodallec
Alex Rodallec