2022-11-30 07:45Pressmeddelande

Cirkusen tar över Stockholms scener – största och bredaste programmet hittills

I mitten av februari blir det cirkusfest i hela Stockholmsregionen. Då går den årliga cirkusfestivalen CirkusMania, den fjärde i ordningen, av stapeln. Under tio dagar och med över hundra tillfällen vill arrangörerna visa bredden i den kreativa, varierade och nervkittlande konstform cirkus är idag.

Mellan den 10 och 19 februari intar cirkusen 32 scener över hela Stockholmsregionen. Från Gula Villan i Järna, Subtopia i Botkyrka, Kulturhuset Stadsteatern och Södra Teatern i city till Järfälla kulturscen och Kulturhuset i Vallentuna för att bara nämna några. Med 36 olika föreställningar och över hundra tillfällen att se cirkus vill arrangörerna visa cirkusens spännande och mångfacetterade uttryck.

– Hela regionen kommer att bubbla av cirkus. Vi är stolta över att kunna presentera vårt hittills största och bredaste program. Jag vågar faktiskt lova att det finns något för alla, säger Kiki Muukkonen, festivalchef och konstnärlig ledare för cirkusavdelningen på Subtopia.

Programmet innehåller över hundra tillfällen att uppleva cirkusens olika stilar och genrer. Det blir allt från balanshumor, jongleringsperspektiv, afrofuturism, vetenskapscirkus och relationsclowner till akrobatfrenesi, cykelcirkus och punkpopglädje.

– Mycket i årets program passar hela familjen. Även om alla ser samma föreställning attraheras man ofta av olika saker beroende på var i livet man är. Någon tycker att tricksen är häftigast, en annan uppskattar ramberättelsen eller budskapet, medan en tredje tycker att musiken är fantastisk, säger Kiki.

Cirkus – en konstform på frammarsch
Cirkusen som konstform är på frammarsch men vad många fortfarande inte vet är att Stockholm är ett cirkusnav och en internationellt känd cirkusstad. Här har det under de senaste 15 åren högskoleutbildats cirka 120 professionella cirkusartister. De tränar och lever här, men turnerar i andra länder. Under de tio festivaldagarna får publiken chans att möta dessa ”lokala världsartister” på hemmaplan.

Samtida cirkus utgår från den klassiska cirkusens olika discipliner, som akrobatik, jonglering, lindans, och clown, och utvecklar dem till nya konstnärliga uttryck med aktuella frågeställningar. Det finns många genrer och estetiker, och ofta vävs cirkusen samman med andra konstformer som dans, teater, livemusik, design och poesi.

– Med CirkusMania får publiken möta den variation och uppfinningsrikedom som karaktäriserar cirkus idag, säger Kiki Muukkonen.

Idag, den 30 november släpps festivalprogrammet på www.cirkusmania.se

Om CirkusMania

CirkusMania är en cirkusfestival som arrangerats sedan 2019 i regi av Subtopia. Målet med festivalen är att i ett omfattande samarrangemang mellan aktörer över hela Stockholms-regionen skapa brett intresse och nyfikenhet för samtida cirkus hos etablerad och ny publik. Cirkus idag är en konstform som tar sig många olika och ofta oväntade uttryck. I 2023 års upplaga av den tio dagar långa festivalen som pågår 10-19 februari presenteras över hundra tillfällen att uppleva cirkus på 32 scener runt om i hela regionen.

Om Subtopia

Subtopia är en produktionsplats för konst, kultur och sociala näringar. Till våra 15 000 kvm kommer studenter, sociala entreprenörer och kreativa företagare för att skapa, arbeta, utvecklas och göra världen lite bättre. Här produceras cirkusbranschmässan Subcase, internationella cirkusproduktioner och lokala utvecklingsprojekt samt mycket mer. Med internationella partners i bland annat Trans Europe Halles. Subtopia är en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka.

Veronica Linarfve
Veronica Linarfve