2018-12-03 08:01Pressmeddelande

Umefolk släpper biljetter med klappjakt och musikaliska glimtar

Programmet för årets Umefolk börjar ta form. Den 9 december firas biljettsläppet på Gammlia julmarknad med klappjakt, musik och dans. Några av årets artister är LoopTok tillsammans med artister från Cirkus Cirkör och Sousou & Maher Cissoko. Festivalen äger rum den 21 - 24 februari och arrangeras av Umeå Folkmusikförening och Studieförbundet Bilda.

- Vi har ett spännande program med både välkända artister och mer experimentella akter där det traditionella publik/aktörsperspektivet utmanas och artister testar nya idéer. Vi har också arbetat aktivt med att lägga in mer spel till dans i programmet då vi vet att det är uppskattat bland våra besökare, säger producent Arvid Staaf.

Festivalen gästar i år Västerbottens museums julmarknad för att med musik och dans sprida värme och fira biljettsläpp. Under dagen anordnas en klappjakt där besökare får leta paket med gratisbiljetter som finns gömda på området. Ledtrådar på Umefolks Instagram och Facebooksida ger en vink om var klapparna finns gömda.

- Det känns roligt med ett samarbete med Västerbottens museum. Här på julmarknaden kan vi nå ut till fler som kan vara sugna på att komma på festivalen, säger producent Emma Andersson.

Klara artister

Några av de klara artisterna för årets festival är Sousou & Maher Cissoko som är en svensk/senegalesisk duo. Något som kännetecknar duon är koraspelande (ett västafrikanskt stränginstrument) och sång med influenser från reggae, folkmusik, soul och jazz. För den större massan blev de uppmärksammade när de turnerade runt tillsammans med Laleh sommaren 2017.

På scenen ser vi också LoopTok och nycirkusartister från Cirkus Cirkör i ett nytt samarbete. Cirkus Cirkörs engagerande och ofta samtidskritiska föreställningar har satt svensk nycirkus på världskartan. LoopTok skapar ljud på ett unikt sätt och har skrivit musiken till flera av Cirkus Cirkörs föreställningar där han till en av deras föreställningar ”Knitting Peace” skapade instrumentsträngar av garn att spela på.

Förutom konserter kommer årets festival bjuda på dans, slöjdverkstad, workshops, barnföreställningar och mer.

Om Studieförbundet Bilda

Umefolk är en av Sveriges största folkmusikfestivaler och arrangeras av Umeå Folkmusikförening och Studieförbundet Bilda. Festivalen skapar mötesplatser för gamla och unga, amatörer och professionella, dansare och musiker. I Bilda möts svenska folkrörelser, tusenåriga kyrkliga traditioner, kulturer med rötter i olika delar av världen, ett fritt skapande inom populärmusik, folkmusik, kör, dans, hantverk och mycket annat. Vår vision är Bilda för hela livet. I den lägger vi in vår övertygelse om varje människas rätt att söka kunskap, och att få uttrycka sig, och tillsammans med andra bilda mening – oavsett vem man är eller var man bor. Vi vill hävda gruppers rätt att själva uttrycka sin identitet, bli bemötta med respekt, och få del av inflytande och resurser på lika villkor.

Producent Umefolk
Emma Andersson