2023-05-23 09:00Pressmeddelande

Succéformatet diasert fortsätter: Martin Hederos och Mariam Wallentin klara för årets Live at Heart

Martin Hederos. Foto: Beatrice Lundborg. Martin Hederos. Foto: Beatrice Lundborg.

Diaserter är sedan 2017 ett mycket uppskattat inslag i festivalen Live at Heart. Konceptet diasert har utvecklats av festivalens samarbetspartner Studieförbundet Bilda och är en kombination av dialog och konsert. Artister och musiker framför låtar i ett renskalat format och berättar om livet med musiken i ett samtal. Under Live at Heart leds samtalen av Magnus Sundell, programproducent på Studieförbundet Bilda och journalist.

– Det är alltid roligt att få hålla i diaserter på Live at Heart. Att få gå lite mer på djupet och ta del av berättelserna och personen bakom musiken och låtarna – och därmed kanske höra musiken med delvis nya öron, säger Magnus Sundell.

Live at Heart och Studieförbundet Bilda är glada att presentera två diaserter på Örebro Konserthus under 2023 års festival:

Martin Hederos

Martin Hederos är en av Sveriges mest aktiva, mångsidiga och efterfrågade musiker med lång erfarenhet från en rad olika sammanhang och genrer. Världsturnerande rockmusiker i Soundtrack of Our Lives, progressiv jazzpianist i en av landets största jazzexporter Tonbruket, medlem av det gigantiska musikkollektivet Fire! Orchestra, keyboardist – och violinist – bakom artister som Ane Brun och Anna Ternheim, ena halvan i flera duoprojekt med artister och musiker som Mattias Hellberg, Nino Ramsby, Sofia Karlsson och Nina Persson. Han har medverkat på ett oräkneligt antal skivinspelningar och har släppt tre egna soloskivor, den senaste ”Martin Hederos c/o Satie” kom i år. Han är mångfaldig Grammisvinnare, senast i år med egna jazzbandet Hederosgruppen, och har tillsammans med Irya Gmeyner (April Snow) komponerat musik till tv-serier och filmer, bland annat ”Tunna blå linjen” och ”Comedy Queen”.

Mariam Wallentin

Mariam Wallentin låter hjärtat styra när hon gör musik för alla sinnen. Med rötter dels i improvisation, dels i pop och soul, har hon musikaliskt rört sig inom flera områden: Hon är halva Wildbirds & Peacedrums och en av de kreativa krafterna i jazzkollektivet Fire! Orchestra. Hon har turnerat med St Vincent, Joanna Newsom och Arcade Fire och sjungit för Björk under Polar Music Prize. Hon har jobbat med band som Deerhof och Konono no 1, turnerat med isländska och australiensiska körer, internationella stråkensembler, symfoniorkestrar och blåsarsymfoniker. Hon har komponerat musik för tv-serier, senast Ridley Scotts sci-fi-drama ”Raised by wolves”. Mariam är bonusmedlem i The Skull Defekts, har samarbetat med Damien Rice och Feist, gästat på Leonard Cohens sista album samt nyligen komponerat en visuell sångcykel om vår djupaste längtan, ”The Wishing Well”.

2012 startade hon det mer poporienterade projektet Mariam The Believer, med vilket hon släppt två album och ett antal EP:s på sin egen etikett Repeat Until Death. Nu är det tredje albumet, ”Breathing Techniques”, inspelat och snart redo att släppas.

Under Live at Heart återvänder Mariam Wallentin äntligen till uppväxtstaden Örebro med sin musik. På scenen har hon också med sig musikern Martin Hederos. Martin Hederos diasert äger rum torsdag 31 augusti och Mariam Wallentin fredag 1 september.

Ämnen: Musik

Om Studieförbundet Bilda

Studieförbundet Bilda är ett av Sveriges tio studieförbund. Vi har verksamhet i hela landet och har ett studiecenter i Jerusalem. Vi arbetar med folkbildning; kurser, studiecirklar och kulturprogram. I Bilda möts svenska folkrörelser, tusenåriga kyrkliga traditioner, kulturer med rötter i olika delar av världen, ett fritt skapande inom populärmusik, körmusik, dans, hantverk och mycket annat; människor i alla åldrar. Vår vision är Bilda för hela livet. I den lägger vi in vår övertygelse om varje människas rätt att söka kunskap, och att få uttrycka sig, och tillsammans med andra bilda mening – oavsett vem man är eller var man bor. Vi vill hävda gruppers rätt att själva uttrycka sin identitet, bli bemötta med respekt, och få del av inflytande och resurser på lika villkor.

Magnus Sundell
Programproducent, förbundskansliet