2019-04-09 05:15Pressmeddelande

Stand up av Jonas Helgesson om det sköra livet och hur vi kan vara glada över det vi har

Studieförbundet Bilda, tillsammans med Café Deed och UngPeng arrangerar stand up om det sköra livet. Om att vara glada över det vi har och vill åstadkomma. Kvällens stand up är skapad och framförs av Jonas Helgesson.

”Om du tycker livet känns ensamt, ingen ser dig, du känner dig anonym. Bli CP, då kommer det problemet vara löst.” – Jonas Helgesson

För några år sedan var Jonas Helgesson med i en tävling i stand up. Sedan dess har Jonas ståuppat på många klubbar runt om i Sverige och även i Finland och Danmark.

Det som kännetecknar Jonas Helgessons stand up är hans självdistans och glimten i ögat. Han utgår väldigt mycket från sitt eget liv och det som han är med om. Även om Jonas stand up är rätt ”lättsmält”, drar han sig inte för att tala om rätt seriösa ämnen såsom fördomar, mänskligt värde och utanförskap.

Jonas berättar: ”En grej jag tycker är rätt kul är när en telefonförsäljare trodde jag satt på toaletten bara för att jag talar som jag gör. Han sa: Kan jag ringa dig när du är färdig…”

”Bilda strävar efter att alltid vara inkluderande i alla arrangemang vi gör och vill erbjuda möjlighet för alla att utvecklas och lära nytt hela livet genom att ta del av olika människors perspektiv. Därför känns det extra kul att kunna erbjuda stand up som vågar gå utanför ramarna, på riktigt.” – Andreas Wistrand, Verksamhetsutvecklare Studieförbundet Bilda.

Nu arrangerar Studieförbundet Bilda tillsammans med Café Deed och UngPeng en stand up kväll med Jonas Helgesson på Café Deed i Örebro den 23 april. En kväll som garanterat blir fylld av skratt, men som också lyfter viktiga frågor och får oss att utmana våra invanda perspektiv.

Fri entré. Välkommen!

Vid frågor kontakta:
Andreas Wistrand
Verksamhetsutvecklare, Studieförbundet Bilda
andreas.wistrand@bilda.nu

Om Studieförbundet Bilda

Studieförbundet Bilda är ett av Sveriges tio studieförbund. Vi har verksamhet i hela landet och har ett studiecenter i Jerusalem. Vi arbetar med folkbildning; kurser, studiecirklar och kulturprogram. I Bilda möts svenska folkrörelser, tusenåriga kyrkliga traditioner, kulturer med rötter i olika delar av världen, ett fritt skapande inom populärmusik, körmusik, dans, hantverk och mycket annat; människor i alla åldrar. Vår vision är Bilda för hela livet. I den lägger vi in vår övertygelse om varje människas rätt att söka kunskap, och att få uttrycka sig, och tillsammans med andra bilda mening – oavsett vem man är eller var man bor. Vi vill hävda gruppers rätt att själva uttrycka sin identitet, bli bemötta med respekt, och få del av inflytande och resurser på lika villkor.