2019-05-08 05:55Pressmeddelande

Musikschlaget - en melodifestival med 100% musikglädje!

Från deltävlingen i Musikschlaget 2018Från deltävlingen i Musikschlaget 2018

Välkommen till deltävlingen av Musikschlaget, Sveriges största musiktävling för personer med funktionsvariationer, den 16 maj i Västerås. Här tävlar 11 bidrag om en plats till den stora finalen i Sundsvall i november. Tävlingen, som arrangerades för första gången 2011 av Maitraiders och Studieförbundet Bilda, omfattar nu 8 deltävlingar runtom i landet. Men det är långt ifrån bara en tävling - det är känsla, nerver, stor scennärvaro och hundra procent musikglädje!

Deltävlingen i Västerås äger rum 16 maj kl. 15.00 på New Life Church i Västerås. I Musikschlaget medverkar band och soloartister med eget material eller covers och är öppet för alla genrer. Alla bidrag bedöms av en jury utifrån tre kriterier: musikalitet, originalitet och helhetsintryck.

För Studieförbundet Bilda är Musikschlaget en del i en stor kulturverksamhet där medskapande, delaktighet och livstolkning är en viktig del. Genom musik och andra kreativa uttrycksformer utvecklas människor och sammanhang. Musikschlaget är en melodifestival med extra mening!

Kom och upplev glam, glitter och glädje på plats tillsammans med oss, uppmanar Åsa Rosseland på Studieförbundet Bilda.

Idén till Musikschlaget föddes av rock- och dansbandet Maitraiders, som deltog i en internationell melodifestival för funktionsnedsatta i Aten 2006. Utöver att vara ett band är de också en daglig verksamhet i anslutning till ett replokalhus i Sundsvall som drivs av Studieförbundet Bilda. ”Det här kan vi göra, fast mycket bättre”, var Maitraiders devis när de tog initiativ till Musikschlaget i Sverige. Sedan dess har tävlingen gjort succé och vuxit väsentligt.

Fri entré

Mer information om Musikschlaget: www.musikschlaget.se

För mer information, vänligen kontakta:
Åsa Rosseland, verksamhetsutvecklare
asa.rosseland@bilda.nu
​021-470 35 26

Daniel Pejcic
daniel.pejcic@bilda.nu
021-470 35 25

Olle Norberg, enhetschef Bilda Mitt och ansvarig för Musikschlaget: olle.norberg@bilda.nu
Mobil: 077- 941 01 92

Om Studieförbundet Bilda

Studieförbundet Bilda är ett av Sveriges tio studieförbund. Vi har verksamhet i hela landet och har ett studiecenter i Jerusalem. Vi arbetar med folkbildning; kurser, studiecirklar och kulturprogram. I Bilda möts svenska folkrörelser, tusenåriga kyrkliga traditioner, kulturer med rötter i olika delar av världen, ett fritt skapande inom populärmusik, körmusik, dans, hantverk och mycket annat; människor i alla åldrar. Vår vision är Bilda för hela livet. I den lägger vi in vår övertygelse om varje människas rätt att söka kunskap, och att få uttrycka sig, och tillsammans med andra bilda mening – oavsett vem man är eller var man bor. Vi vill hävda gruppers rätt att själva uttrycka sin identitet, bli bemötta med respekt, och få del av inflytande och resurser på lika villkor.