2014-02-18 10:37Pressmeddelande

Hög tid att anmäla sig till Existentiell Filmfestival

null

Den elfte upplagan av Existentiell Filmfestival Dalarna har temat Lyckligt slut? och går av stapeln den 10 – 11 april 2014. Platsen är som vanligt Högskolan Dalarnas Mediehus på det gamla regementsområdet i Falun.

Existentiell Filmfestival Dalarna sätter samtalet i fokus; utifrån de filmer som visas diskuteras angelägna allmänmänskliga frågor. Sedan 2004 har festivalen, som beskrivits som ”Sveriges mest intima och trevligaste filmfestival” lyft fram filmens plats i livstolkningen och bearbetningen av de existentiella frågorna.

Bland filmerna i årets program finns de hyllade aktuella svenska filmerna Återträffen och Hotell, vars regissörer, Anna Odell och Lisa Langseth, också finns bland de medverkande gästerna. Andra filmer är Jakten, Melancholia, Amour, Rust and bone, Never let me go och dokumentärfilmen The act of killing. Det blir också kortfilmsprogram och ”work in progress”, där en filmskapare berättar om arbetet med en film under produktion.

Bland de medverkande gästerna finns förutom Anna Odell och Lisa Langseth även K G Hammar, Stefan Jarl, Tomas Sjödin, Kerstin Gezelius, Lisa Hugoson, Dan Josefsson, Ann Heberlein, Kattis Ahlström, Johanna Nilsson, Sofia Walan och Anders Bolling.

Festivalfoldern med fullständigt program och info om anmäla kan laddas ned som pdf här.

Existentiell Filmfestival Dalarna arrangeras av Högskolan Dalarna, Studieförbundet Bilda, Sigtunastiftelsen, Film i Dalarna och Filmcentrum

Kontaktperson, Bilda:

Magnus Sundell
Programproducent
Studieförbundet Bilda
Box 79, 125 22 Älvsjö
Mobil: 0707-749761
Epost: magnus.sundell@bilda.nu

Studieförbundet Bilda har livsfrågor i fokus. Med kultur och bildning i olika former vill vi bidra till att människor möts och nya perspektiv skapas.

Om Studieförbundet Bilda

Studieförbundet Bilda är ett av Sveriges tio studieförbund. Vi har verksamhet i hela landet och har ett studiecenter i Jerusalem. Vi arbetar med folkbildning; kurser, studiecirklar och kulturprogram. I Bilda möts svenska folkrörelser, tusenåriga kyrkliga traditioner, kulturer med rötter i olika delar av världen, ett fritt skapande inom populärmusik, körmusik, dans, hantverk och mycket annat; människor i alla åldrar. Vår vision är Bilda för hela livet. I den lägger vi in vår övertygelse om varje människas rätt att söka kunskap, och att få uttrycka sig, och tillsammans med andra bilda mening – oavsett vem man är eller var man bor. Vi vill hävda gruppers rätt att själva uttrycka sin identitet, bli bemötta med respekt, och få del av inflytande och resurser på lika villkor.