2018-10-15 05:00Pressmeddelande

Heliga reliker till Olofström

Biskop Dositej visar några av relikerna.Biskop Dositej visar några av relikerna.

Lördag den 20 oktober 10.30 inbjuder serbisk-ortodoxa kyrkans stift i Skandinavien och Storbritannien och den serbisk-ortodoxa församlingen S:t Georgios i Olofström till Helig Liturgi i samband med överflyttning av 52 Heliga reliker som den Serbiska kyrkan fått som gåva från bland annat Ryska Patriarkatet och som ska placeras i S:t Georgios.

Den Heliga Liturgin firas av biskopen av Storbritannien och Skandinavien, Dositej, samt andra biskopar och präster från den serbiska, rumänska och ryska kyrkan.

Några av relikerna som permanent kommer förvaras i Olofström är en del av det heliga korset och en del av Jesu Kristi grav.

Det heliga korset berättas det om i historien om Helena, mor till Kejsaren Konstantin som gick till Jerusalem för att leta efter korset. På hennes väg till Jerusalem lämnade hon en av sina tjänare på ett berg. När korset upphittades beordrade hon sina män att tända en eld på toppen av ett närliggande berg. Efter att ha sett elden så tände han själv en eld och på detta sätt spreds nyheten om upphittandet av det heliga Korset tills det nådde huvudstaden Konstantinopel.

Efter den Heliga Liturgin inbjuds de närvarande till en samling med föredrag om de olika relikerna samt enklare förtäring.

- Det här är en riktigt stor händelse för ortodoxa kyrkan i Sverige säger Ovidiu-Theodor Bancila från Studieförbundet Bilda.

- Det är sällan en församling får reliker som gåva och så många är ovanligt. Det känns roligt och viktigt att fler än församlingsmedlemmar kan få del av Ortodoxa kyrkans historia och i den efterföljande samlingen så kan man få lyssna till spännande berättelser om relikerna och dess betydelse avslutar Ovidiu.

Ortodoxa kyrkan är medlemsorganisation i Studieförbundet Bilda.

Delegationer från hela Sverige och från flera länder kommer att närvara. Representanter från kommunen är inbjudna.

Dag och tid: Lördag 20 oktober, kl 10.30

Plats:
S:t Georgios
Järnvägsgatan 34
293 39, Olofström
Kyrkoherde/präst Zeljko Bjelic, 0739-82 44 18

Kontaktperson: Ovidiu-Theodor Bancila, Studieförbundet Bilda 036-34 21 10
ovidiu-theodor.bancila@bilda.nu

Om Studieförbundet Bilda

Studieförbundet Bilda är ett av Sveriges tio studieförbund. Vi har verksamhet i hela landet och har ett studiecenter i Jerusalem. Vi arbetar med folkbildning; kurser, studiecirklar och kulturprogram. I Bilda möts svenska folkrörelser, tusenåriga kyrkliga traditioner, kulturer med rötter i olika delar av världen, ett fritt skapande inom populärmusik, körmusik, dans, hantverk och mycket annat; människor i alla åldrar. Vår vision är Bilda för hela livet. I den lägger vi in vår övertygelse om varje människas rätt att söka kunskap, och att få uttrycka sig, och tillsammans med andra bilda mening – oavsett vem man är eller var man bor. Vi vill hävda gruppers rätt att själva uttrycka sin identitet, bli bemötta med respekt, och få del av inflytande och resurser på lika villkor.

Ovidiu Theodor Bancila
Konsulent folkbildning i ortodoxa kyrkan, Bilda Sydöst