2018-08-06 05:00Pressmeddelande

Fotbollsspelaren Brwa Nouri i Bildas folkbildningspodd om existentiella frågor

Bwra Nouri medverkar i podden Livet på jorden. Foto: Ninni Westin.Bwra Nouri medverkar i podden Livet på jorden. Foto: Ninni Westin.

I veckans avsnitt av Livet på jorden möter vi fotbollsspelaren Brwa Nouri, supertalang som värvades som tonåring till AIK. Men på väg in i A-laget blev resan snabbt skakigare, för att till slut landa på botten. För Åsa Paborn berättar Brwa hur författare som Hemingway och Sartre blev en del av hans räddning. I sommar lämnande han Östersund FK efter drygt fyra år för indonesiska Bali United.

I podden Livet på jorden bjuder Bildas förbundsrektor Åsa Paborn in gäster för att tala om deras livsåskådning och hur händelser och erfarenheter har påverkat deras syn på livet.

Livet på jorden, bestående av 15-minutersavsnitt, handlar om existentiella frågor. Samtalen handlar om hoppfullhet och mening med det egna livet, om harmoni och tillförsikt, om att klara av det som är svårt och att ha framtidstro. Det handlar om tro, förundran och om att vara en del av något större sammanhang.

– Poddformatet är perfekt för samtal om livets frågor, om det existentiella. I den här podden har vi valt att utgå från ögonblick eller händelser som varit livsavgörande för gästerna. Det blev väldigt nära och spännande samtal, säger Åsa Paborn, förbundsrektor Studieförbundet Bilda.

Studieförbundet Bilda erbjuder studiecirklar, kulturprogram och andra mötesplatser i hela landet. I vår verksamhet ger vi utrymme för livets existentiella frågor. Det handlar om hur vi tänker, känner och handlar i vårt liv: om sammanhang, mening, prioriteringar och möjligheter.

Livet på jorden är en podd från Bilda av Produktionsbolaget Munck. Producent Lisa Tallroth. Projektledare Sandra Charlez. Podden finns där poddar finns och mer information finns på bilda.nu/podd

Gäster i Livet på jorden:

2 juli             Ida Östensson

När Metoo-kampanjen kom till Sverige var Make Equal-grundaren Ida Östensson inte bara beredd, utan i full gång med att kämpa för en samtyckeslag. Med Åsa Paborn pratar Ida om segern, kampen och det avgörande ögonblick som blev startskottet för Fatta-kampanjen.

9 juli             Ulrika Erlandsson

Den katolska tron har ända sedan barndomen varit en självklar och viktig del av Ulrika Erlandssons liv. Men när sonen Gabriel dog i en olycka visste Ulrika inte längre hur hon skulle prata med Gud. Med Åsa Paborn pratar Ulrika om hur den egna existensens fundament kan skakas, omprövas och förvandlas genom livet.

16 juli            Mattias A Klum

Den världsberömde filmaren och fotografen Mattias A Klum trodde att han gjorde allt rätt för att bidra till planetens hållbarhet. Ända tills han träffade konstnären Iris Alexandrov och tvingades ompröva sig själv. Med Åsa Paborn pratar Mattias om hur kärleken till naturen fortfarande driver honom framåt.

23 juli           Anna Tascha Larsson

När den tidigare programledaren och fotbollsbloggaren Anna Tascha Larsson såg flyktingar strömma till Grekland hösten 2015 bestämde hon sig för att släppa karriären i Sverige och ägna all kraft åt människor i nöd. Med Åsa Paborn pratar Anna om hur hon är kristen och varför det är svårare att inte hjälpa till.

30 juli            Alexander Pärleros

Som entreprenör och med succén Framgångspodden har Alexander Pärleros tjänat stora pengar och fått flera priser. Med Åsa Paborn pratar Alexander om vad som förändrat hans syn på framgång och vilken roll pengar egentligen spelar.

6 augusti       Brwa Nouri

Fotbollsspelaren Brwa Nouri kallades supertalang och värvades som tonåring till AIK. Men på väg in i A-laget blev resan snabbt skakigare, för att till slut landa på botten. För Åsa Paborn berättar Brwa hur författare som Hemingway och Sartre blev en del av hans räddning. I sommar lämnande han Östersund FK efter drygt fyra år för indonesiska Bali United.

13 augusti     Patrik Lundberg

Patrik Lundberg kallar det mellanförskap, hans liv ständigt kluvet mellan olika världar. Med Åsa Paborn pratar han om födelselandet Sydkorea, uppväxten i småstaden Sölvesborg och den klassresa som tagit honom till journalistiken och de litterära salongerna. När är mellanförskapet en styrka - och när blir det rotlöshet?

20 augusti     Haydar Adelson

Som homosexuell, muslim och invandrare vet Haydar Adelson en del om att inte känna sig välkommen. Men det är inte bara det vita, straighta svenskar som dömer. Med Åsa Paborn pratar Haydar om intoleransen inom HBTQ-rörelsen och hos andra muslimer – och varför det tog 35 år innan han vågade komma ut.

27 augusti    Erika Kits Gölevik

Tränings- och hälsoprofilen Erika Kits Gölevik är van att kunna lita på sin kropp, och att pressa den hårt. Men något hände som fick Erika att tänka om och till slut inse att ibland hjälper inga gröna juicer i världen. Med Åsa Paborn pratar Erika om varför hon slutat jaga resultat och om självcentreringen i träningsvärlden.

3 september Saga Becker

Skådespelaren Saga Beckers liv förändrades kvällen den 26 januari 2015. Som debutant och första transperson fick hon Guldbaggen, Sveriges finaste filmpris.  Med Åsa Paborn pratar Saga om vad som hände sedan, och hur det går i kampen för transpersoners rätt till trygghet och acceptans.

Fler poddavsnitt spelas in efter sommaren.

Om Studieförbundet Bilda

Studieförbundet Bilda är ett av Sveriges tio studieförbund. Vi har verksamhet i hela landet och har ett studiecenter i Jerusalem. Vi arbetar med folkbildning; kurser, studiecirklar och kulturprogram. I Bilda möts svenska folkrörelser, tusenåriga kyrkliga traditioner, kulturer med rötter i olika delar av världen, ett fritt skapande inom populärmusik, körmusik, dans, hantverk och mycket annat; människor i alla åldrar. Vår vision är Bilda för hela livet. I den lägger vi in vår övertygelse om varje människas rätt att söka kunskap, och att få uttrycka sig, och tillsammans med andra bilda mening – oavsett vem man är eller var man bor. Vi vill hävda gruppers rätt att själva uttrycka sin identitet, bli bemötta med respekt, och få del av inflytande och resurser på lika villkor.

Maria Ekelund
Maria Ekelund