2018-11-07 08:14Pressmeddelande

Fletch the man tävlar i Musikschlagets final

Fletch the man är en av finalisterna i Musischlaget 2018.Fletch the man är en av finalisterna i Musischlaget 2018.

Fletch The Man från Norrköping är en av tio finalister som tävlar i Musikschlaget, Sveriges melodifestival för musiker med funktionsnedsättningar. Fletch The Man tog hem segern i deltävlingen i Karlshamn 5 maj och på lördag uppträder han med låten You couldn't see this coming" för att hylla Andrew Fletcher i Depeche Mode.

Musikschlagets riksfinal tar för åttonde gången plats på Aveny i Sundsvall. De tio tävlande finalisterna är redo efter åtta rafflande deltävlingar på flera orter runtom i landet. Hela festivalen växer sig starkare och når ut till fler musikintresserade med funktionshinder för varje år.

- Det är härligt att se att arrangemanget växer. Över hundra akter ansökte om att få vara med detta år så det är väldigt roligt, säger Olle Norberg på Studieförbundet Bilda som också kallas för festivalgeneralen.

Idén till Musikschlaget föddes av Maitraiders, som både är ett rockband och en daglig verksamhet inom LSS i Sundsvall, när de deltog i en liknande melodifestival i Aten 2006. Både inför och under finalen arbetar Maitraiders med att skapa de bästa förutsättningarna för alla artister som medverkar.

- Vi tar emot artisterna, riggar på scenen, ansvarar för greenroom. Både teknik och bemötande ska vara proffsigt och alla artister ska känna sig väl omhändertagna, säger Roger Jonsson i Maitraiders.

För Bilda är Musikschlaget en del av studieförbundets stora och aktiva musikverksamhet med delaktighet och medskapande som viktiga beståndsdelar.

- Det är viktigt att finalen arrangeras i samverkan med Maitraiders. Vi arrangerar inte en melodifestival för personer med funktionsnedsättningar utan vi gör det tillsammans med dem, säger Olle Norberg.

Att känna delaktighet under festivalen är viktigt och Musikschlaget är just en musiktävling där man kan vara stolt för precis den man är. Därför har Musikschlaget i år också startat en insamlingsbössa till förmån för Sveriges Radios insamlingsevent Musikhjälpen, på årets tema ”Alla har rätta att funka olika”.

Under festivalkvällen får deltagare och publik möjlighet att skänka en slant i bössan.

Finalen äger rum på Aveny i Sundsvall lördag 10 november med start kl 19.00.

Följ kvällen live i en webbsändning www.musikschlaget.se
Skänk till Musikhjälpen www.bilda.nu/musikschlaget-mh18
Läs mer om Musikschlaget www.bilda.nu/musikschlaget

Årets finalister

Mr. Mkoma (Umeå)

Soy (Sundsvall)

Esters Orkester (Uppsala)

Ajji Jack & Black Devil (Stockholm)

Patrick Bunting (Norrköping)

Kjell Borgwall (Göteborg)

Calle Doolke (Lund)

Emanuel med vänner (Lund)

Rickard Söderberg (Göteborg)

Fletch the man (Växjö)

Följ oss i sociala medier!
Facebook:  @musikschlaget
Instagram: musikschlaget_official

För mer information, vänligen kontakta:

Olle Norberg, producent Musikschlaget, Studieförbundet Bilda
olle.norberg@bilda.nu

Christina Wessman, kommunikatör Studieförbundet Bilda
christina.wessman@bilda.nu

Om Bilda
Studieförbundet Bilda för kyrka och samhälle är ett studieförbund för möten mellan människor. Med kultur och bildning i olika former vill vi bidra till att möten uppstår och nya perspektiv skapas.  Studieförbundet bildades 1947 och har sina rötter i de svenska folkrörelserna. Vi är en ideell, partipolitiskt obunden organisation med drygt 11 000 aktiva ledare och folkbildningsverksamhet i hela landet, organiserade i sex regioner. Vi har ett  förbundskansli i Stockholm och ett studiecenter i Jerusalem.  www.bilda.nu

Om Studieförbundet Bilda

Studieförbundet Bilda är ett av Sveriges tio studieförbund. Vi har verksamhet i hela landet och har ett studiecenter i Jerusalem. Vi arbetar med folkbildning; kurser, studiecirklar och kulturprogram. I Bilda möts svenska folkrörelser, tusenåriga kyrkliga traditioner, kulturer med rötter i olika delar av världen, ett fritt skapande inom populärmusik, körmusik, dans, hantverk och mycket annat; människor i alla åldrar. Vår vision är Bilda för hela livet. I den lägger vi in vår övertygelse om varje människas rätt att söka kunskap, och att få uttrycka sig, och tillsammans med andra bilda mening – oavsett vem man är eller var man bor. Vi vill hävda gruppers rätt att själva uttrycka sin identitet, bli bemötta med respekt, och få del av inflytande och resurser på lika villkor.

Christina Wessman
Kommunikatör Bilda Sydöst