2019-10-07 05:00Pressmeddelande

Dags för final i Musikschlaget – melodifestivalen av och med artister med funktionsnedsättningar.

Jennie Lind från Stockholm är en av finalisterna i Musikschlaget 2019.Jennie Lind från Stockholm är en av finalisterna i Musikschlaget 2019.

Den 9 november är det dags för final i Musikschlaget, melodifestivalen av och med artister med funktionsnedsättningar. Tio artister har tagit sig till finalen i Sundsvall efter åtta deltävlingar runt om i landet.

I Musikschlaget medverkar band och soloartister med eget material eller covers och tävlingen är öppen för alla genrer.

Idén till Musikschlaget föddes av bandet Maitraiders som deltog i en liknande melodifestival i Aten 2006. ”Det här kan vi göra, fast mycket bättre”, var Maitraiders devis när de tog initiativ till Musikschlaget som genomfördes första gången 2011.

Utöver att vara ett band är de också en daglig verksamhet i anslutning till ett replokalhus i Sundsvall som drivs av Studieförbundet Bilda.

De spelar också fortfarande en viktig roll under finalen i Sundsvall. De tar emot artisterna, riggar på scenen, ansvarar för Greenroom och ser till att alla artister får vad de behöver.

Musikschlaget är en del i Studieförbundet Bilda stora musikverksamhet där medskapande och delaktighet är två viktiga delar.

–  Vi arrangerar inte en melodifestival för personer med funktionsnedsättningar utan vi gör det tillsammans med dem. Därför är samarbetet med Maitriders är en viktig del i Musikschlaget, säger Olle Norberg på Studieförbundet Bilda.

Finalister i Musikchlaget 2019 är:

Monica Nyberg, Kramfors
Santiago Rubio med Big Blue Band, Stockholm
Led Zixy, Ljungby
Therese Jansson, Uppsala
Jennie Lind, Stockholm
David Söderlund, Umeå
Patric Bunting, Norrköping
Rickard Söderberg, Göteborg
Sebastian Bäcklund, Göteborg
Sara Thunder Starz, Sundsvall

Finalen avgörs i Sundsvall 9 november. Den kan också följa live via en webbsändning.Läs mer om Musikschlaget på www.bilda.nu/musikschlaget

Om Studieförbundet Bilda

Studieförbundet Bilda är ett av Sveriges tio studieförbund. Vi har verksamhet i hela landet och har ett studiecenter i Jerusalem. Vi arbetar med folkbildning; kurser, studiecirklar och kulturprogram. I Bilda möts svenska folkrörelser, tusenåriga kyrkliga traditioner, kulturer med rötter i olika delar av världen, ett fritt skapande inom populärmusik, körmusik, dans, hantverk och mycket annat; människor i alla åldrar. Vår vision är Bilda för hela livet. I den lägger vi in vår övertygelse om varje människas rätt att söka kunskap, och att få uttrycka sig, och tillsammans med andra bilda mening – oavsett vem man är eller var man bor. Vi vill hävda gruppers rätt att själva uttrycka sin identitet, bli bemötta med respekt, och få del av inflytande och resurser på lika villkor.

Ulrika Vedholm
Kommunikatör, Bilda Mitt
Ulrika Vedholm
Jämtlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län samt delar av Västernorrlands län (Sundsvalls, Timrå och Ånge kommuner)