2020-06-09 11:47Pressmeddelande

Björn Gimstedt får Bildas Mellanösternstipendium

Björn Gimstedt, musiker och konstnär från Sundsvall har tilldelats Studieförbundet Bildas Mellanösternstipendium 2020.Björn Gimstedt, musiker och konstnär från Sundsvall har tilldelats Studieförbundet Bildas Mellanösternstipendium 2020.

Björn Gimstedt, musiker och konstnär från Sundsvall har tilldelats Studieförbundet Bildas Mellanösternstipendium. Stipendiet ger honom möjlighet att spendera fyra veckor i Jerusalem med omnejd för att bland annat utöva sin konst.
– Jerusalem är en sällsam plats där så många sanningar möts, säger Björn.

Bilda delar årligen ut stipendier för en fyra veckors vistelse i Israel och Palestina. Stipendiets syfte är att bereda möjlighet till närkontakt och upplevelser med människor och miljöer på plats.

Mellanösternstipendiet 2020 går till Björn Gimstedt från Sundsvall. Han är född i Rio de Janeiro och uppväxt i Stockholm i ett konstintresserat hem. Efter filosofi och arkitektstudier i Lund och Stockholm på 70-talet hamnade Björn till slut i Sundsvall och började arbeta på Gränges Aluminium. En bit in på 80-talet började han åter måla och på 90-talet blev han slutligen konstnär och musiker på heltid. Sedan dess har han också hunnit med att skriva en rad böcker, utsmyckat offentliga platser och blivit tilldelad Göran Dahlbergstipendiet 2016.

I samarbete med Bilda har Björn tidigare medverkat på kulturfestivalen Dandanat i Betlehem och Jerusalem två gånger, 2008 och 2013.

– Björn är en väldigt ödmjuk person. När vi hade Dandanat här i Sundsvall så var Björn med och bidrog med sin oerhörda musiktalang och sitt brinnande intresse i att samarbeta med musikerna från Palestina, berättar Elin Hansson, verksamhetsutvecklare på Bilda i Sundsvall.

Syftet med Bildas Mellanösternstipendium är att ge människor i Sverige möjlighet till närkontakt med människor och miljöer i Israel och Palestina. Det ska ge förutsättningar för verkliga möten, till studier, skapande verksamhet och kulturutbyte. De som har möjlighet att söka stipendiet ska kunna visa att de är aktiva i folkbildningsarbete kring rättvise- och fredsfrågor, eller arbetar med någon form av skapande och kulturell verksamhet.

– Björn Gimstedt passar väl in i alla dessa kriterier och Bildas styrelse har förklarat att man tror att stipendiet kommer att betyda mycket för Björn, som människa och som konstnär, säger Magnus Stenberg, verksamhetsutvecklare för Möten i Jerusalem på Bilda.

Björn själv ser mest fram emot alla möten med människor med olika utgångspunkter på plats i Jerusalem. Även om han idag inte riktigt vet när resan blir av på grund av coronapandemin som sprider sig världen över.

– Ja, i dessa coronatider får man vara glad om man ens kommer iväg. Men det hoppas jag för jag ser fram emot att möta människor där som håller på med kultur. Jag har rest med Bilda till Israel och Palestina två gånger tidigare. Och nu vill jag återvända som konstnär till denna sällsamma plats där så många sanningar möts och dokumentera mina intryck. Mitt mål är att göra en konstnärlig dokumentär med handkamera och skissblock och redovisa mina intryck genom någon form av utställning, säger Björn Gimstedt.

Läs mer: https://www.bilda.nu/om-studieforbundet-bilda/stipendier/bildas-mellanosternstipendium/

Om Studieförbundet Bilda

Studieförbundet Bilda är ett av Sveriges tio studieförbund. Vi har verksamhet i hela landet och har ett studiecenter i Jerusalem. Vi arbetar med folkbildning; kurser, studiecirklar och kulturprogram. I Bilda möts svenska folkrörelser, tusenåriga kyrkliga traditioner, kulturer med rötter i olika delar av världen, ett fritt skapande inom populärmusik, körmusik, dans, hantverk och mycket annat; människor i alla åldrar. Vår vision är Bilda för hela livet. I den lägger vi in vår övertygelse om varje människas rätt att söka kunskap, och att få uttrycka sig, och tillsammans med andra bilda mening – oavsett vem man är eller var man bor. Vi vill hävda gruppers rätt att själva uttrycka sin identitet, bli bemötta med respekt, och få del av inflytande och resurser på lika villkor.

Ulrika Vedholm
Kommunikatör, Bilda Mitt
Ulrika Vedholm
Jämtlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län samt delar av Västernorrlands län (Sundsvalls, Timrå och Ånge kommuner)