2024-02-23 14:00Pressmeddelanden

YH-mässan 2024

För den som letar utbildningar som är anpassade efter kompetensbehov så kommer YH-mässan till Malmö 27 februari, Stockholm 7 mars och Göteborg 14 mars när studentum.se siktar på att hjälpa fler med en snabb väg in till arbetsmarknaden. Dessutom kombineras detta med Vägledarträffen i alla tre städer.

Först ut är Malmö den 27 februari där YH-mässan intar Slagthuset mellan 11.00-18.00. Yrkeshögskolor från hela Skåne kommer finnas på plats och seminarier med olika teman ger besökare chansen att hitta en utbildning de finner inspirerande.

I Stockholm den 7 mars står Kulturhuset för lokalen mellan 11.00-18.00 och även där det många utställare som visar upp sitt utbildningsutbud för de studieintresserade.

Den 14 mars är det dags för YH-mässan i Göteborg. 11.00-18.00 på Surr Arena på Brewhouse ställer västkustens yrkeshögskolor ut sina montrar för att svara på frågor och inspirera besökare att utbilda sig.

YH-utbildningar är framtagna för att passa näringslivets behov. Anna Hansback, event manager på studentum.se, berättar mer:
–  YH-mässan är ju speciell i och med att alla utbildningar är framtagna i samarbete med näringslivet för att det finns ett behov av kompetensen. Det märks också under själva mässan där förväntansfulla besökare möts av skolor som erbjuder en snabb väg ut i arbetslivet, säger Anna.

I samband med YH-mässan sker även Vägledarträffen. Vägledarträffen är ett event för studie- och yrkesvägledare i hela Sverige med fokus på vägledning och utbildningsmöjligheter. Till eventet bjuds föreläsare inom olika ämnesområden som rör skolans värld - från grundskola och gymnasium till eftergymnasiala utbildningar och arbetsmarknadsutbildningar.

För att läsa mer eller anmäla sig till YH-mässan, klicka här.
För att läsa mer eller anmäla sig till Vägledarträffen, klicka här.

Om studentum.se

studentum.se är Sveriges största söktjänst för eftergymnasiala studier med över 500 000 medlemmar och cirka 775 000 besök i månaden. Vår affärsidé är att hjälpa utbildningsanordnare att hitta studenter till sina utbildningsplatser. Detta gör vi via vår webbsöktjänst, samarbetspartners, samt utbildningsmässor. Studentum startades 2001 som ett initiativ av tre studenter för att hjälpa blivande studenter att hitta utbildning. studentum.se är en del av Keystone Education Group som även innefattar bl.a. utbildning.se, gymnasium.se, kurser.se och aktivitet.se.