2020-04-07 07:49Pressmeddelande

Ekman Group investerar i Bright Day Graphenes gröna supermaterial

Bright Day Graphene har utvecklat en unik process för att producera världens första miljövänliga grafen. Nu går Ekman Group in som delägare. Investeringen innebär att Bright Day Graphene redan under hösten 2020 kan erbjuda de första proverna av grönt grafen till fem utvalda kunder inom huvudsakligen energilagring och elektronik.

Framtidens supermaterial

Grafen är framtidens supermaterial och har potential att revolutionera energilagrings- och elektroteknikmarknaden. Det tunna och lätta materialet är både böj- och tänjbart, omkring 200 gånger starkare än stål och har en enastående förmåga att leda elektricitet. Idag framställs materialet i huvudsak ur grafit. Förutom att grafit är en ändlig resurs blir flagorna så små att de värme- och strömledande egenskaperna minimeras. Detta gör att en stor del av grafenets potential idag ännu är outnyttjad i kommersiella tillämpningar.

Bolaget Bright Day Graphene har sedan 2017 utvecklat en teknik för att ta fram det populära materialet grafen från biomassa. Förutom att tekniken ger ett hållbart grafen från förnyelsebara källor, ger den också ett grafen med större flagor, vilket gör att grafenets värme- och stömledande förmåga ökar. Processen går ut på att ta tillvara biprodukten lignin från pappers- och massaproduktion, och omvandla den till ett högpresterande framtidsmaterial.

Stort genombrott för hållbart och högkvalitativt grafen

Investeringen av Ekman Group, ett handelshus med mångårig erfarenhet inom skogsindustrin, innebär ett stort genombrott för tillverkning av miljövänligt, hållbart och högkvalitativt grafen i stor skala. Nina Elmersson, VP Strategy & Projects på Ekman Group, ser Bright Day Graphenes forskning och Ekmans mångåriga erfarenhet som en bra kombination.

– Bright Day Graphene är ett väldigt intressant bolag och passar väl in på Ekmans ambition om att vara med i utvecklingen av innovativa hållbara lösningar inom skogsindustrin. Vi ser fram emot samarbetet och hoppas kunna bidra med Ekmans mångåriga erfarenhet och kunskap inom skogsindustrin, säger Nina.

Bright Day Graphene består av Anna Carlsson, teknisk chef och Malin Alpsten, VD. Anna började sina studier i kemiteknik vid Chalmers och har sedan doktorerat vid Universität Ulm i Tyskland. Hon är innovatören bakom materialet. Malin har läst magisterprogrammet i ekonomi vid Stockholms Universitet och har lång erfarenhet inom strategi och affärsutveckling. Tillsammans är de ett starkt team vars vision är att ta fram material som är högpresterande, miljövänliga och kostnadseffektiva.

– Det känns fantastiskt roligt att Ekmans väljer att investera i oss. Vi är väldigt glada och stolta att det här har blivit av och det skapar möjligheter för oss att komma vidare i vår utveckling. Investeringen innebär att vi kan sjösätta en första pilotproduktion och nå ut till marknaden med vårt gröna grafen, säger Malin.

Ekman Group

Ekman Group är ett handelshus med ett brett utbud av tjänster som täcker hela
leveranskedjan för skogsprodukter. I mer än tvåhundra år har de hjälpt sina
affärspartners runt om i världen. De är representerade i över 100 länder och har egna