Om oss i media

Om oss

Bækkelagets Sportsklub (BSK) er et idrettslag fra Bekkelaget i Oslo. Klubben startet i 1909 og har rundt 2800 medlemmer. Vår rolle i lokalsamfunnet er å aktivisere mennesker fra barndom til alderdom. BSK har et bredt tilbud av idretter til utøvere i alle aldre, og vi har grupper innen fotball, friidrett, håndball, innebandy, orientering og ski, samt en aktivitetsskole.  BSK er blant annet kjent for å arrangere verdens største fotballturnering, Norway Cup.

Norway Cup er verdens største fotballturnering for barn og ungdom 6 – 19 år. Det hele startet i 1972 med 420 lag og 8,400 deltagere. Rundt 2000 lag fra hele verden samles på Ekebergsletta i uke 31 for å spille ca 5000 kamper over en uke. Totalt gjennom årene har deltakere, spillere og dommere fra 127 nasjoner deltatt. I tillegg regnes Norway Cup av mange som kvinnefotballens vugge i Norge. Turneringen prioriterte jentelag allerede fra starten i 1972, fire år før Norges Fotballforbund anerkjente kvinnefotballen offisielt.

Hilde Østerkløft
Kommunikasjonsrådgiver