2021-02-24 15:30Press release

Space slår upp portarna under hösten — den nya mötesplatsen för den digitala generationen

Space på Sergels torgSpace på Sergels torg

En undersökning genomförd av Ungdomsbarometern, i samarbete med AMF Fastigheter, visar på ett uppdämt behov av att mötas, aktiveras och inspireras bland unga i Stockholm, i åldern 15 till 24 år. Att ’’umgås IRL med vänner’’, ’’vara i innerstaden’’ och ’’gå på konserter’’ uppger fler än hälften av respondenterna att de kommer göra mer av när coronapandemin är över, jämfört med innan.

Under slutet av 2021 slår det digitala kulturcentret Space upp portarna på Sergels torg. Följ med på en digital rundvandring på bygget tillsammans med Per Sundin, styrelseordförande och medgrundare Space och VD Pophouse Entertainment Group, Mats Hederos, VD AMF Fastigheter och Anna König Jerlmyr, finansborgarråd Stockholm. Se video och bildmaterial i bilagorna.

Coronapandemin har haft en stark påverkan på Stockholms stadsmiljö. I pandemins spår har stadsrummen tömts på människor. Det oväntade, inspirerade och delade har bytts ut mot det oroväckande, monotona och självcentrerade i takt med att vi avstår från umgänge utanför den närmsta kretsen, isolerar oss i hemmet och begränsar tillgången till mötesplatser. Det finns dock ett liv efter coronapandemin.

- När nästan allt går att göra digitalt blir det fysiska mötet det unika och eftertraktade. Vi har sett en enorm digital utveckling under året, samtidigt ökar människors vilja att vara nära och lära av varandra. Jag är övertygad om att behovet av oväntade möten, gemenskap, inspiration och innovation kvarstår genom en pandemi. Det är också vad Stockholm behöver för att utvecklas och växa framåt. Därför jobbar vi hårt för att skapa trygga och välkomnande platser där människor vill träffas, Sergels torg är ett bra exempel, säger Anna König Jerlmyr, finansborgarråd Stockholms stad.

Den främsta symbolen för Stockholm är Sergels torg och dess utveckling kan bli tongivande för livet efter coronapandemin, med möjlighet att skapa plats för det som kommer. Huruvida Sergels Torg upplevs som en bra mötesplats delar dagens unga. Killar är mer positivt inställda till platsen än tjejer, och de som bor innanför tullarna är mer positivt inställda än de som bor utanför tullarna.

- I takt med att kulturlivet återigen tar fart ökar vikten av att möta vad som efterfrågas i horisonten. Unga stockholmares intresse för att skapa musik, gaming, konserter och videoproduktion reflekteras inte fullt i stadsmiljön och det finns ett behov av att skapa mötesplatser för den nya generationen, säger Mats Hederos, VD på AMF Fastigheter.

Fler än hälften av ungdomarna i undersökningen är intresserade av konserter och livemusik, samt gaming och e-sport. Något färre (45%) är intresserade av film/videoskapande och ungefär en tredjedel är intresserade av att skapa musik. Betydligt fler killar är intresserade av gaming och e-sport, medans betydligt fler tjejer är intresserade av konserter och livemusik.

Bland de som är intresserade av respektive aktivitet, så är det väldigt många som upplever att det saknas platser för dem att utföra dessa i stadsmiljön. Exempelvis, nästan 7 av 10 som är intresserade av musikskapande, uppger att det är svårt att hitta lokaler med rätt utrustning för att skapa musik. Följaktligen finns det ett stort intresse av att besöka miljöer som erbjuder dessa aktiviteter i staden. Exempelvis – bland de som är intresserade av ungdomskonserter/livemusik, så är det nästan 3 av 4 som skulle vilja besöka ett nytt center som erbjuder dessa aktiviteter.

I slutet av året slår det nya digitala kulturcentret Space upp portarna i det 5:e Hötorgshuset på Sergels torg. Space är ett nytt och unikt koncept som kombinerar gaming, musik och content creation, de viktigaste delarna av den digitala kulturen, under ett tak. Det blir även Europas största permanenta e-sport- och gaming-arena. Avicii Experience, ett museum för fans och allmänhet, öppnar även i samma hus och kommer att bli en hyllning till en av de verkliga ikonerna inom modern populärkultur.

Space är destinationen där människor träffas genom gaming, livemusik, event-upplevelser eller för att själva producera digitalt innehåll – som podcasts och videor. Just nu pågår håltagning för Sveriges nationalarena i e-sport, men arenan kommer även att vara en inspirerande miljö för konserter, företagsevent och utbildningar, precis där gamla Mega Store låg vid Sergels torg.

Fakta om undersökningen
Antal respondenter: 501 st.
Målgrupp: Unga i Stockholm, 15-24 år
Metod: Kvoturval i digital slumpmässigt rekryterad panel
Fältperiod: 4 december, 2020 – 15 december, 2020
Poststratifiering har genomförts med avseende på kön och ålder