2021-10-18 07:00Press release

Space ingår partnerskap med Menigo, Samsung Sverige, Spendrups och Webhallen med fokus på att skapa världens främsta spelupplevelse

Den 27:e november öppnar världens största gamingcenter, med över 400 spelstationer, på sju våningsplan vid Sergels torg i Stockholm. Satsningen är unik i sitt slag och ett samarbete mellan Pophouse Entertainment, AMF Fastigheter och en rad samarbetspartners som bidrar med kompetens, produkter och innehåll.

Space kan nu presentera sina Enabling Partners: Menigo, Samsung Odyssey gaming monitorer, Spendrups, Webhallen och EPTI.

Varje Enabling Partner har valts utifrån visionen: vem kan, i ett nära samarbete med Space, bidra till målet om att skapa den absolut främsta och coolaste spelupplevelsen på en mötesplats för den digitala generationen?

- Vi ser gaming som en del av Stockholms kulturliv och en positiv kraft som vi nu gifter samman med musik, ”content creation” samt mat och dryck. Att från grunden skapa världens största gamingcenter, mitt i en pandemi, är dock inget man gör ensam. Vi är extremt glada och tacksamma för allt stöd, kreativitet och innehåll vi får från våra partners för att möjliggöra denna satsning, säger Åsa Caap, Head of Space.

Partners har en fundamental del i upplevelsen på Space. Samsung, global ledare inom skärmteknologi, har i Sverige ingått avtal med Space gällande skärmlösningar. Tillsammans med husets arkitekter har Samsung tagit fram en lösning med hundratals skärmar runt om i Space Gaming och Space Arena.

Webhallen, marknadsledare inom tech och gaming i Sverige, har i samarbete med Space tagit fram en specialdesignad Webhallen Config-dator i 400 exemplar. Inuti datorn hittar man bland annat det exklusiva grafikkortet RTX 3080 Founder’s Edition, som bidrar till en optimal spelupplevelse.

Menigos passion för råvaror, hållbarhet och matupplevelsen genomsyrar restaurangen Fat Cat samt husets caféer. Menigo och Space har även skapat ett toppmodernt restaurangkök med utrymme för ”content creation”.

Spendrups storsatsar på sitt alkoholfria sortiment och går in som exklusiv partner inom läsk och vatten. De ser Space som sitt nya fönster mot den unga, digitala generationen och kommer att skapa aktiveringar och innehåll för att lyfta sitt breda alkoholfria sortiment.

EPTI är en venture builder som i sitt samarbete med Space tagit fram ”Space Portal”, systemen för game launcher, app och administration som fungerar som den digitala kontaktytan i spelande och interaktion med stora delar av Space.

Förutom ovan nämnda är även Hyper X, Löfbergs och Secretlab partners till Space.

Gemensamt för samtliga samarbetspartners är att de lägger stor vikt vid att arbeta med unga och stötta aktiviteter som ger dem möjlighet att inspireras, aktiveras och umgås. Space koncept kombinerar dessa delar och med hjälp av partnerskapen kan Space löpande erbjuda aktiviteter och programinnehåll som attraherar den unga generationen. Exempel är esportturneringar, inspirationsföreläsningar, konserter, produktlanseringar via Space Market samt utbildningar inom Space Academy.

För mer information vänligen kontakta:
Åsa Caap, Head of Space, asa.caap@space.cc, 0708 211 765

Pressinvigning och intervjuförfrågningar:
Pressinvigning av Space sker torsdagen den 25 november. Inbjudan skickas ut separat men anmäl er gärna redan nu genom att skicka ett mail till lotta@balodis.se.
För bokning av enskilda intervjuer i samband med pressinvigning och öppning vänligen kontakta Lotta Balodis, lotta@balodis.se, 070 483 62 25.

ABOUT SPACE

Space är ett digitalt kulturcenter i hjärtat av Stockholm. En fysisk mötesplats för den digitala generationen. Här kombineras några av de viktigaste ingredienserna inom digital kultur–gaming, musik, content creation och digitalt know-how, allt under samma tak. Ett inkluderande hus där människor kan träffas, samarbeta och skapa tillsammans –ett community där nya formationer och affärsidéer tar fart. www.space.cc Om Pophouse Entertainment Pophouse Entertainment grundades av Björn Ulvaeus och Conni Jonsson 2014. Företaget äger och driver ABBA The Museum, Pop House Hotel, Cirkus, Hasselbacken och Space. www.pophouse.se

CONTACTS

Liza Skoglund