2022-01-24 07:35Press release

Interaktivt hyllningsmuseum om Avicii öppnar i Stockholm den 26 februari

Tim "Avicii" Bergling. Credit: Sean Eriksson; gitarrer. Credit: Johanna Pettersson Tim "Avicii" Bergling. Credit: Sean Eriksson; gitarrer. Credit: Johanna Pettersson

Avicii Experience öppnar på Space, Stockholms nya mötesplats för den digitala generationen, den 26 februari 2022. Det 300 kvadratmeter stora museet, tillägnat fans och allmänhet, är en känslomässig hyllning till en av de verkliga ikonerna inom dansmusik och populärkultur: Tim Bergling. Bakom museet står Pophouse Entertainment och Space.

Idag, den 24 januari klockan 13.00, öppnar biljettbokningen via aviciiexperience.com.

Pressinvigning sker torsdagen den 24 februari. Pressinbjudan skickas ut separat.

Avicii Experience är ett interaktivt museum, producerat av Pophouse Entertainment, där besökaren både kommer nära artisten Avicii och privatpersonen Tim Bergling. Publiken får följa med under Tims väg från tillbakadragen musikentusiast i Stockholms innerstad till internationellt firad superstjärna. Vi får se in i pojkrummet där allt började och ta del av bilder, musik, videor och personliga tillhörigheter samt lyssna på outgiven musik.

- För mig som har följt Tim nära sedan genombrottet är det med stor tacksamhet och respekt för familjen Bergling som vi nu äntligen kan öppna dörrarna till Avicii Experience, säger Per Sundin, vd Pophouse Entertainment och en av grundarna till Space.

Museets besökare får en unik insyn i Tims kreativa skapandeprocess och de många samarbeten som låg bakom hans musik. Bland annat kommer man att kunna utforska tidigare opublicerat material.

- Avicii Experience låter fans och besökare interagera med Tims musik genom tekniska installationer som är specialgjorda för utställningen. Besökarens deltagande har varit en viktig del i utformningen av Avicii Experience, säger Lisa Halling-Aadland, innehållsproducent Avicii Experience.

- Tim skulle ha varit oerhört stolt över att bli representerad så här. Mixen av ett nytt digitalt grepp och ett klassiskt museum hade tilltalat honom, säger Klas Bergling, Tims far och grundare av Tim Bergling Foundation.

Space, i det femte Hötorgshuset vid Sergels torg i Stockholm, är en ny världsunik mötesplats som kombinerar gaming, musik och ”content creation” på hela sju våningsplan. Space, som är en del av Pophouse Entertainment, öppnade den 27 november 2021 och har bland annat världens största gamingcenter med över 400 spelstationer samt en multi-arena med ambition att bli Sveriges nationalarena för esport.

Biljetter

Biljetterna bokas via: www.aviciiexperience.com. En entrébiljett för vuxna kostar 220 kr och ungdomar (7-17) 150 kr. Barn under sju år går in gratis. En del av intäkterna går oavkortat till stiftelsen Tim Bergling Foundation.

Öppettider

Museet haöppet alla dagar i veckan mellan klockan 11.00 – 19.00. Nu under pandemin kommer ett system med slottider användas för att minska smittspridning.

Tim Bergling Foundation

Tim Bergling Foundation fokuserar på hälsofrämjande och förebyggande åtgärder kopplade till området psykisk ohälsa bland barn, unga samt unga vuxna. Stiftelsen vill även aktivt minska stigmat kring psykisk ohälsa och självmord.

www.timberglingfoundation.org

r mer information vänligen kontakta:

Lisa Halling-Aadland, innehållsproducent och talesperson för Avicii Experience, lisa@aviciiexperience.com, 0736 583 538

För bokning av intervjuer och övriga pressfrågor vänligen kontakta:

Lotta Balodis, lotta@balodis.se, 070 483 62 25

Liza Skoglund, liza@balodis.se, 072 350 92 22

ABOUT SPACE

Space is a digital culture center in the heart of Stockholm city. A physical meeting place for the digital generation. Our concept combines key ingredients of digital culture – gaming, music, content creation and digital knowhow, all under one roof. We offer an inclusive environment for people to connect, collaborate and create – enabling communities to thrive and explore new opportunities. www.space.cc About Pophouse Entertainment Pophouse Entertainment was founded by Björn Ulvaeus and Conni Jonsson in 2014. The company owns and operates ABBA The Museum, Pop House Hotel, Cirkus, Hasselbacken and Space. www.pophouse.se Om Space Space är ett digitalt kulturcenter i hjärtat av Stockholm. En fysisk mötesplats för den digitala generationen. Här kombineras några av de viktigaste ingredienserna inom digital kultur–gaming, musik, content creation och digitalt know-how, allt under samma tak. Ett inkluderande hus där människor kan träffas, samarbeta och skapa tillsammans –ett community där nya formationer och affärsidéer tar fart. www.space.cc Om Pophouse Entertainment Pophouse Entertainment grundades av Björn Ulvaeus och Conni Jonsson 2014. Företaget äger och driver ABBA The Museum, Pop House Hotel, Cirkus, Hasselbacken och Space. www.pophouse.se

CONTACTS

Lotta Balodis