2021-11-30 10:52Pressmeddelande

Vincents växer i Varberg och storsatsar på östkusten

Vincents växer på Varberg Nord och satsar på ännu en anläggning på östkusten.Vincents växer på Varberg Nord och satsar på ännu en anläggning på östkusten.

Vincents Husbil & Husvagn fortsätter att växa och har behov av ytterligare åtta nya medarbetare till anläggningen på Varberg Nord. Den starka trenden att semestra med eget fritidsfordon håller i sig och företaget bemannar upp i Varberg, med såväl tekniker, säljare, ekonom som digital kommunikatör. Expansionen innebär också en ny stor anläggning på östkusten och innebär fler medarbetare där.

Först i Sverige med förmedling

- Vi har haft en stadigt ökad efterfrågan på både husbilar och husvagnar de sista åren, men framför allt har vi genom vårt unika sätt att arbeta med förmedlingsuppdrag gjort oss kända för ett rikt kvalitetsutbud för den som söker begagnat objekt och vill få garantier, säger Vincent Schaffler, VD för Vincents Husbil & Husvagn. Vi var först i Sverige med förmedling och har valt att inte vara agentur för något särskilt märke, utan har nischat oss på att vara en form av mäklare för fritidsfordon med kvalitet och trygghet i fokus.

Vincent Schaffler, VD för Vincents Husbil & Husvagn AB.

Under de senaste åren har givetvis pandemin fått allt fler att vilja semestra med lite mer avstånd från andra människor, vilket har gynnat både camping- och fritidsfordonsbranschen. Men med den stora efterfrågan följer också uppkomsten av mindre seriösa aktörer på marknaden som varken erbjuder garantier eller finansieringslösningar.

LEAN och struktur tilltalar de yngre

Vincents Husbil & Husvagn har alltid värnat om trygghet och att vara långsiktiga i sina kundrelationer. De har också nyligen satsat på att kvalitetssäkra sina processer och rutiner för bättre leveranssäkerhet och sundare arbetsmiljö. De införde kvalitetsledningssystemet LEAN i hela sin verksamhet och uppmärksammades för en kort tid sedan i IF Metalls medlemstidning som ett föredömligt exempel och som pionjär i fritidsfordonsbranschen. Med satsningen vill man också locka till sig ännu fler unga medarbetare som vill vara med på Vincents expansionsresa.

- Vi märker att våra yngre medarbetare verkligen gillar det här strukturerade arbetssättet och med LEAN i vår vardag är vi också mer lyhörda för hur alla mår, att vi har en daglig överblick på läget och jobbar aktivt med att alla ska utvecklas och kunna växa, säger Vincent Schaffler. Vi är väldigt noga med detaljerna och välkomnar samtidigt kreativitet och nya idéer. Då kan vi bli lite bättre varje dag.

Från 40 till 55 medarbetare på ett år

Införandet av LEAN är också ett strategiskt beslut som tagits för att kunna växa och etablera sig med fler anläggningar. Redan under nästa år kommer man att starta upp en försäljningsanläggning på andra sidan Sverige så snart mark- och lokalfrågan är helt i hamn. På plats kommer man då att bygga upp ett förmedlingssortiment samt kunna göra varudeklarationer, värderingar, fukt- och gasoltest med mera med egna tekniker och säljpersonal. Ekonomi och marknadsfunktioner vid huvudanläggningen i Varberg kommer att understödja nya anläggningar. Rekryteringsarbetet i Varberg är i full gång medan arbetet med att bemanna för den nya anläggningen på östkusten börjar inom en snar framtid.

Under 2022 är målet att förmedla och sälja mellan 600 och 700 fritidsfordon i Varberg och att rulla i gång den nya anläggningen. Satsningarna innebär att Vincents ökar antalet anställda från cirka 40 till närmare 55 personer under kommande högsäsong.

Ämnen: Vincents

Om ...

Ambitionen för Vincents är att vara Sveriges ledande förmedlare och det självklara valet för varje person som vill sälja eller köpa en begagnad husbil eller husvagn. Vincents har över 20 års erfarenhet i fritidsbranschen och har skapat rutiner som gör att såväl köpare som säljare kan känna sig trygga. Det 17.000 kvadratmeter stora försäljningsområdet i Varberg är inhägnat och kameraövervakat och ligger precis intill E6, där det passerar tusentals bilar varje dag. Vincents arbetar efter ledorden struktur, trygghet, förtroende, expertis och glädje. Företaget är de enda i branschen som infört LEAN. Årligen förmedlas i Varberg mellan 600 och 700 varudeklarerade fritidsfordon. Företagets VD Vincent Schaffler kom från Edmonton i Canada som utbytesstudent till Uppsala, mötte sin blivande fru och blev sedan kvar i Sverige. Hans passioner är motorcyklar och entreprenörskap vilket ledde till starten av förmedlingsföretaget Vincents BikeShop, och som idag 21 år senare är Sveriges ledande Husbils- och husvagnsförmedling.

Vincent Schaffler
VD Vincents Husbil & Husvagn