2024-09-16 20:38Pressmeddelande

Världsarvet Grimetons besökscentrum byggs om - står klart till 100-årsjubileets högtidsdag nästa sommar

Fr v Anders Larsson, Världsarvet Grimeton. Andréas Björklund, projektledare Krook & Tjäder. Camilla Lugnet, VD Världsarvet Grimeton. Bertil och Emanuel Börjesson, Börjesson Bygg. Rebecca Söderberg, byggledare Krook & Tjäder.Fr v Anders Larsson, Världsarvet Grimeton. Andréas Björklund, projektledare Krook & Tjäder. Camilla Lugnet, VD Världsarvet Grimeton. Bertil och Emanuel Börjesson, Börjesson Bygg. Rebecca Söderberg, byggledare Krook & Tjäder.

Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om och till besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande Grimeton Radiostation. Byggstarten sker omgående för att kunna öppna upp ett mer flexibelt och tillgängligt Världsarvscentrum sommaren 2025. Under byggtiden, som till stor del infaller under jubileumsåret, håller inte världsarvet stängt utan kan besökas genom självincheckning. Samtidigt planeras för ett gediget program av jubileumsaktiviteter som snart presenteras. När byggprojektet är färdigt är förhoppningen att platsen kan erbjuda både regionens invånare och tillresta ett större utbud av aktiviteter samt utökad service.

Om- och tillbyggnaden är del av en långsiktig satsning att utveckla platsen och göra den mer tillgänglig. Det befintliga besökscentrat började byggas 2004 efter att Grimeton Radiostation av UNESCO utsetts till världsarv och behovet av service och faciliteter ökade. Sett till dagens besökscentrum kommer byggnaden nu att bli dubbelt så stor till ytan. Världsarvscentrum kommer officiellt att invigas i samband med jubileumsårets stora högtidsdag som infaller den 2 juli 2025. Exakt 100 år efter att Kung Gustav V invigde denna för Sverige högteknologiska satsning som kom att underlätta affärsverksamhet med USA samt kontakter människor emellan.

2019 knöts band för utvecklingen av Världsarvet Grimeton som destination

2019 knöts band för att gemensamt utveckla Världsarvet Grimeton som en hållbar besöksdestination.

Satsningen är efterlängtad, men också noggrant genomtänkt och avvägd. Dels då projektets budget på ca 20 mkr är i minsta laget, men framför allt för att verksamheten vill göra så litet klimatavtryck som möjligt vid byggnationen. För projektering har arkitektkontoret Krook & Tjäder anlitats. De har, utöver att få ihop de nya delarna med de gamla delarna av huset på ett bra sätt, haft i uppdrag att fundera kring återbruk av material samt hur smarta ytor kan skapas för större flexibilitet gällande användandet. För byggnationen har Börjesson Bygg i Tvååker anlitats, som i sin tur gärna anlitar underentreprenörer från bygden.

- Det känns väldigt bra att vi har följt vår utvecklingsplan sedan 2018 då den antogs. Vid en ceremoni 2019 knöt de mest väsentliga aktörerna ett symboliskt band för att gemensamt utveckla platsen. Nu tar vi nästa steg mot vår vision att bli "ett världsarv med global räckvidd". Att vi dessutom får göra detta ihop med en lokal entreprenör som verkligen brinner för projektet gör det extra roligt, säger Camilla Lugnet, VD för Världsarvet Grimeton.

Världsarvets Besökscentrum 2024 kommer att byggas till och om inför jubileumsfirandet. Ytan kommer att bli dubbelt så stor och inrymma ny utställning, flexiblare lokaler och bättre tillgänglighet.

Världsarvets Besökscentrum 2024 kommer att byggas till och om inför jubileumsfirandet. Ytan kommer att bli dubbelt så stor och inrymma ny utställning, flexiblare lokaler och bättre möjlighet till matservering.

Världens plats

Med utbyggnaden blir världsarvets utställning också fullständig. Mitt under rådande pandemi 2020 öppnades första delen i Garaget med fokus på kommunikation under 100 år och framåt, året därefter kompletterades den med en del i den unika sändarsalen som lyfter fram tekniken. Nu tas alltså tredje steget och utställningen blir fullständig, genom att man i Världsarvscentrum kommer lyfta världsarv.

Med utbyggnaden vill stiftelsen och dess partners skapa världens plats, vars vision lyder:

”En plats på landsbygden, i världen, där människor i alla åldrar, intressen, årstider, funktionsnedsättningar, ursprung och annat som kan skilja oss åt får möjlighet till gränslösa, oväntade och givande möten i en unik miljö”.

Målet är att skapa en inspirerande, tillgänglig och levande plats som används året runt av olika målgrupper. ​Ett multifunktionellt besökscentrum med förutsättningar att, utöver ​
att vara ett besöksmål för tillresta besökare, vara en mötesplats för lokalbefolkningen genom varaktig samverkan.

- Den utvecklingsresa platsen gjort och den planerade ombyggnationen görs till stor del möjlig för att stiftelsen satsat mycket egna resurser de senaste åren för att komma framåt. Men, detta hade aldrig varit möjligt utan att både offentliga och privata partners och finansiärer trott på oss och våra idéer. Inte minst har stiftelsens förvaltare och vår vänförening Alexander GVV gett ett stort stöd till arbetet, samt har olika bidragsgivare exempelvis Riksantikvarieämbetet och LLUH varit med och finansierat särskilda aktiviteter. Men viktigast på den här resan måste jag nog säga att helt otroliga Varberg Sparbank varit, som genom Sparbanksstiftelsen var först ut med att visa sitt stöd och utlova ett bidrag om 15 mkr till realisering av den antagna utvecklingsplanen, säger Camilla Lugnet.

Camilla Lugnet, VD Världarvet Grimeton framför nuvarande besökscentrum

Camilla Lugnet, VD Världarvet Grimeton framför nuvarande besökscentrum som byggs om till Världsarvscentrum inför 100-årsjubileets högtidsdag nästa sommar.

Världsarvet kan besökas även under byggtiden

Världsarvet håller öppet i stort sett som vanligt under vintersäsongen. Man kan boka guidade visningar för grupper och man kan också de flesta vardagar besöka världsarvet med en självincheckningsbiljett. Däremot kommer inte kaféet och butiken som ryms i besökscentrum att vara öppna. Vissa dagar kommer Byssjan att hålla öppet och servera enklare fika samt erbjuda biljettförsäljning, övrig tid säljs biljetter online på världsarvets hemsida www.grimeton.org. Alla aktiviteter och öppettider som erbjuds under byggtiden kommer också att kunna läsas om på hemsidan. Inte minst programmet för det stundande jubileet som släpps 1 december 2024, exakt 100 år efter att Grimeton Radiostation togs i drift!

Om ...

Världsarvet Grimeton Radiostation

För 100 år sedan experimenterade uppfinnaren Ernst Alexanderson på andra sidan Atlanten. Det han inte visste då, var att hans uppfinning skulle bana vägen för det trådlösa samhällets framväxt. Tekniken installerades på nio platser runt om i världen, bland annat på den svenska västkusten i Grimeton. Nu kunde svensken skicka ett telegram till USA på under 20 minuter, till skillnad från brev som tog flera veckor. Något som inte minst kom att påverka handelsförbindelserna mellan de båda kontinenterna.

2004 blev Grimeton Radiostation upptagen på UNESCO:s världsarvslista över unika natur- och kulturarv värda att bevara för framtiden. Det beror delvis på att stationen i Grimeton är den enda kvarvarande av sitt slag som visar hur trådlös teknik såg ut i sin vagga, men också vad den tekniskt sätt möjliggjort för oss människor. Idag är trådlös teknik något som vi alla nyttjar och ibland tar för givet, vilket inte hade varit möjligt utan framsteg likt det vi kan bevittna i Grimeton. Världens bästa plats för att uppleva trådlös kommunikation. Ett världsarv med global räckvidd.

Lena Bager
Kommunikation & PR Världsarvet Grimeton