2023-01-18 12:28Pressmeddelande

Världsarvet Grimeton lanserar mystiskt sportlovspaket med Åkulla Outdoor Resort

I världsarvet Grimetons Escape Room löser man en mängd klurigheter på tid för att avvärja det överhängande hotet. Har familjen vad som krävs för att rädda Sverige?

Grimetons escape room fascinerar både stora och små

Samarbeten för att utveckla Hallands inland är både värdefulla och häftiga. Nu har Världsarvet Grimeton Radiostsation och Åkulla Outdoor Resort format ett sportlovspaket som marknadsförs även till danska familjer på Själland och Nordjylland. När man letar efter en ny upplevelse för sina barn är Grimetons "escape room" en riktig teambuildingaktivitet för familjen och med vintersport blir det ett extra krispigt erbjudande.

Åkulla bokskogar i Varbergs kommuns inland är sedan länge känt för att vara en härlig plats att åka till för sköna vinterdagar i skidspåret, vinterfiske eller paddling och mountainbiketurer sommartid. På senare år har anläggningen blommat ut ordenligt. Dels genom Åkulla Outdoor Resorts kreativa verksamhetsutveckling och dels genom att fastighetsförvaltaren Varbergs kommuns utökat med flera olika boendealterntiv, bland annat har man byggt sporthotell med sjöutsikt.

I Åkulla har Varbergs Fastighets AB gjort en storsatsning som förvaltas på bästa sätt av Åkulla Outdoor Resort. Nu gör Världsarvet Grimeton ett samarbete för att erbjuda både mystik, teknik och vintersport för danska och svenska familjer.

Åkulla är redo för att ta emot sportlovsfamiljer från både Danmark och närområdet

Kommunikation på gott och ont

Världsarvet Grimeton har med sin snart 100-åriga historia också många år på nacken, men har de senaste året gjort en ordentlig satsning på spännande aktiviteter grundade i ledorden "kommunikation på gott och ont". Tillsammans med ett tyskt utvecklingsföretag har man skapat flera nya aktiviteter för barn, unga och andra nyfikna. Detta kompletterar den interaktiva utställningen, upplevelsen i sändarsalen och sändarstarterna som görs flera gånger om året.

Operation Palmqvist

En av dessa aktiviteter är det mystiska escape room där upp till fem personer får pröva sina förmågor att lösa "Operation Palmqvist". Uppdraget har fått namn efter tidigare radiostationschefen Hans Palmqvist. Här gäller det för besökarna att avvärja ett överhängande hot och rädda landet?

Efter en dag i Grimetons escape room och en tur på skidorna kan familjen landa i Åkullas sjönära restaurang för en värmande brasa.

Vill locka danska familjer över Kattegatt

Genom att erbjuda extra många bokningstillfällen under både vecka 7 och 8 marknadsför man samarbetet till sportlovslediga både i Danmark och Sverige. Man bor i sporthotellet och har tillgång till en både mys framför brasan, pulkaåkning, vedeldad sjöbastu och massor av natur i Åkulla och tar en dagstur till det närbelägna världsarvet som tornar upp sig öster om Varberg.

Världsarvet Radiostationen Grimeton erbjuder aktiviteter för alla åldrar

Världsarvet Radiostationen Grimeton erbjuder aktiviteter för alla åldrar. Allt från den hinderbanan Kontrollen, till att sända morsekod i den interaktiva utställningen, uppleva sändarsalen och lösa spännande uppdrag i "Operation Palmqvist"

Bokningsinformation Grimeton.org:
Sportlovspaket med escape room och vintersport hos Åkulla Outdoor | Grimeton

Bokningsinformation Åkulla Outdoor Resort:
Paket | boende nära naturen | Åkulla bokskogar (akullaresort.se)

Om ...

World Heritage Grimeton Radio Station För drygt 100 år sedan experimenterade uppfinnaren Ernst Alexanderson på andra sidan Atlanten. Det han inte visste då, var att hans uppfinning skulle bana vägen för det trådlösa samhällets framväxt. Tekniken installerades på nio platser runt om i världen, bland annat på den svenska västkusten i Grimeton. Nu kunde svensken skicka ett telegram till USA på under 20 minuter, vilket tidigare tagit flera veckor. Något som inte minst kom att påverka handelsförbindelserna mellan de båda kontinenterna. 2004 blev Grimeton Radiostation upptagen på UNESCO:s världsarvslista över unika natur- och kulturarv värda att bevara för framtiden. Det beror delvis på att stationen i Grimeton är den enda kvarvarande av sitt slag som visar hur trådlös teknik såg ut i sin vagga, men också vad den tekniskt sätt möjliggjort för oss människor. Idag är trådlös teknik något som vi alla nyttjar och ibland tar för givet, vilket inte hade varit möjligt utan framsteg som det vi kan bevittna i Grimeton. Åkulla Outdoor Resort Åkulla Outdoor Resorts verksamhet består i hotell, restaurang, kafé och konferensanläggning. Den har en lång historia som friluftsanläggning såväl vinter som sommar, men har de senaste åren fått ett ordenligt lyft och Varbergs Fastighets AB som äger anläggningen satsade 2020 även på att bygga ett hotell i den vackra bokskogsmiljön. Anläggnigen drivs av Åkulla Outdoor Resort som utvecklar anläggningen kontinuerligt och är idag en mycket attraktiv och kreativ destination.

Verksamhetsutvecklare
Cornelia Magnusson