2024-03-26 08:07Pressmeddelande

Påsk på Grimeton med Kodjakten, marknad Gott Hantverk och mycket mer

Kodjakten på Världsarvet Grimeton är gratis för alla att genomföra. Varbergs kommun och radiostationen har samarbetat för att skapa en påskaktivitet motsvarande höstlovets Rys & Mys.Kodjakten på Världsarvet Grimeton är gratis för alla att genomföra. Varbergs kommun och radiostationen har samarbetat för att skapa en påskaktivitet motsvarande höstlovets Rys & Mys.

På Grimeton radiostation är det tradition att samlas och umgås under påsken. Så har människorna i Radiobyn gjort i snart hundra år. I en tid när ljuset och hoppet, i sällskap med våren, återvänder, finns helt enkelt riktigt goda förutsättningar för god gemenskap. Tillsammans med lokala aktörer, Varbergs kommun, Kulturskolan och elever från Göthriks skola pyntas och förbereds nu för allra första Påsk på Grimeton.

Världsarvsbygden bjuder in till en dryg veckas påskfirande i ett härligt samarbete med både golfklubben, konstnärer, kyrkan och företagare. Precis som förr samlas man kring en rad påskaktiviteter tillsammans för att sprida påskens ljusa budskap. Och här finns något för både stora och små. Det händer massor av roligt och påsksprakande både på Världsarvet Grimeton och hos grannarna nedanför de majestätiska tornen.

Ett helt påskbord fullt av aktiviteter finns uppdukat på www.grimeton.org om både Påsk På Grimeton i helhet och för den stora familjeutmaningen Kodjakten.

Gott Hantverk på långfredagen

På Grimeton Radiostation har de som arbetade med att hålla radiostationen i etern  skapat med sina egna händer i snart 100 år. Där finns en tradition av självhushållning och hantverkskunnande och där har alltid värdesatts kreativitet och problemlösning, ända sedan tornen började byggas.

Medarbetarna tillverkade sina egna verktyg och underhållet kräver också idag uppfinningsrikedom. Där möts nödvändigt nytänkande och omtanke om resurser för att bevara detta UNESCO-utsedda världsarv för att det ska finnas kvar i all oändlighet för kommande generationer.

- Det är bakgrunden till att vi nu arrangerar en marknad med föremål tillverkade av konsthantverkare i Halland, vilka alla brinner för sitt skapande och har en ambition om en hållbar värld. Det handlar om ett Gott Hantverk, helt enkelt. Gott Hantverk är en marknad som gör gott i hjärtat, som engagerar lokalt och inspirerar globalt, säger Maja Parmler, besöksansvarig på Världsarvet Grimeton.

För att hitta en bredd av duktiga hantverkare kontaktades Josefin Bergström på Bergströms Thehandel. Hon har nu lyckats samla 25lokala och utvalda hantverkare. Alla utställare är listade på Gott Hantverk 2024 | Grimeton

Varbergaren Eva Kaléns keramik visas på Gott Hantverk

Kodjakt med hemliga ägg

I snart 100 år har Grimeton Radiostation sänt såväl goda som viktiga budskap till nära och kära världen över. I en helt ny påskaktivitet som Varbergs destinationsutvecklare ska locka lika många till Grimeton under påsklovet som Rys & Mys gjort under höstlovet. Här är det självklart fråga om hemligt påskbudskap i morsekod.

Världsarvet Grimeton hoppas att många familjer och kompisgäng ska anta utmaningen att finna de gömda koderna och knäcka fram påskbudskapet.

- Kodjakten kostar ingenting och man kan ladda ner tävlingsformuläret på vår hemsida. Eller hämta det i besökcentrum om man kommer när det är öppet. Svaret lämnas i en påsklåda och man är sedan med i utlottning om fina priser från bland annat Varbergs kusthotell, säger Maja Parmler.

Världsarv är på ett naturligt sätt förebilder för hållbar platsutveckling och för att skapa hållbara ägg till Kodjakten kontaktades den konstnären / läraren Carina Fogde vars elever under hela våren skapat rekvisitan till den allra första Kodjakten. Innan en stor korg av dessa ägg ska till Grimeton inför påskafton kan man se dem i en utställning på Kulturskolan i Varberg på onsdagkvällen innan påsk.

Även elever från Göthriks skola i Grimeton har varit till fantastisk hjälp. De har skapat hållbart påskpynt till träden på radiostation i härliga färger!

Kodjakt ägg gjorda av kulturskolan

Premiär för Matbyssjan med frasigt och fyndigt matkoncept

I påsk öppnar också Matbyssjan. Ett knallfärgat Televerket-orange och väldigt gott lokalt samarbete med matutvecklaren Johan Blidberg från Restaurang Lis Mejeri i Långås ett par våglängder från radiostationen. Konceptet med en mobil serveringslösning för att kapa topparna under högsäsong för besökscentrums kafé, går helt i "telefonlinje" med stationens historia. Mastarbetare och andra hantverkare har ju brukat samlas för lunch i matbyssjorna.

Påsk på Grimeton - premiär för Matbyssjan som serverar nyfriterade churros med kopplingar till historiska radiostationer som Grimeton varit i kontakt med.

Därför heter världsarvets färgglada "foodtruck" Matbyssjan, och den slår upp luckan och langar ut nyfriterade, hemgjorda churros inspirerade av radiostationer från världens alla hörn.

Tre långa! eller Två korta! En anspelning på morse, såklart!

Tre läckra matchurro-rätter som är svåra att välja bland. Hungriga gäster kan försöka hitta sin favorit i #LongIsland#Babice eller #EiffelTower! Eller gå direkt på desserten med en marängig och bärig #Kahuku. När man kommer blir man dessutom serverad histrierna om varför dessa historiska radiostationer har koppling till Grimeton.

Matbyssjan på Världsarvet Grimeton slår upp luckan i påsk. Johan Blidberg från Lis Mejeri har varit engagerad för matkonceptet med koppling till Televerkstiden, att äta i byssjan och med mat som lagas från grunden och med tydliga radiostationsteman.

Händer under Påsk på Grimeton

• Laserkonstverket Transmission sänder kl 22 på skärtorsdagen
  • Gott Hantverk, lokala hantverkare tar plats i Sändarsalen och besökcentrum, långfredagen den 29 mars
  • Matbyssjan har premiäröppning, långfredagen den 29 mars
  • Kodjakten - jaktstart på påskafton och öppen dygnet runt t o m 6 april
  • Påskverkstad - måla ägg från Järnvirke Äggbod vid långbord på Världsarvet, påskafton och öppen dygnet runt t o m 6 april
  • Sändarstart och teknisk visning, påskdagen 31 mars
  • Nyckla morsesignaler och gå på visningar, flera tillfällen
  • Science Safari gästar Världsarvet Grimeton med Strålande dag!, 6 april
  • Grimeton Academys aktiviteteter Sabotaget, Signalspaning, Kontrollen - ingår i entrén alla öppna dagar
  • Ateljé Ängsull i Hunnestad,  öppet långfredag - annandag påsk
  • Musikonserter 7 Ord med Ulf Nomark och körer, samt Grain of Sand, arrangeras av Hiimledalens församling
  • Grönt-kort-kurs med Varbergs Golfklubb, 6 april
  • Vårdag! hos Grimeton Lantmännen, lördag 6 april

Allt om arrangemanget finns på www.grimeton.org

Om ...

World Heritage Grimeton Radio Station För drygt 100 år sedan experimenterade uppfinnaren Ernst Alexanderson på andra sidan Atlanten. Det han inte visste då, var att hans uppfinning skulle bana vägen för det trådlösa samhällets framväxt. Tekniken installerades på nio platser runt om i världen, bland annat på den svenska västkusten i Grimeton. Nu kunde svensken skicka ett telegram till USA på under 20 minuter, vilket tidigare tagit flera veckor. Något som inte minst kom att påverka handelsförbindelserna mellan de båda kontinenterna. 2004 blev Grimeton Radiostation upptagen på UNESCO:s världsarvslista över unika natur- och kulturarv värda att bevara för framtiden. Det beror delvis på att stationen i Grimeton är den enda kvarvarande av sitt slag som visar hur trådlös teknik såg ut i sin vagga, men också vad den tekniskt sätt möjliggjort för oss människor. Idag är trådlös teknik något som vi alla nyttjar och ibland tar för givet, vilket inte hade varit möjligt utan framsteg som det vi kan bevittna i Grimeton.

Lena Bager
Kommunikation & PR Världsarvet Grimeton