2022-12-05 04:00Pressmeddelande

Eldsjälstrio blåser liv i Ale Disc Golf Center och arrangerar SM 2023

Ale Disc Golf Center - Vincent Schaffler, Erik Mellgren och Simon Terbrant SäfströmAle Disc Golf Center - Vincent Schaffler, Erik Mellgren och Simon Terbrant Säfström

Tre eldsjälar inom svensk discgolf vill återuppliva den tidigare högt världsrankade, men sedan ett par år tillbaka nedlagda discgolfbanan i Ale strax norr om Göteborg. Ambitionerna är höga. De vill skapa en fantastisk destination för discgolfare på alla nivåer och i alla åldrar och återskapa banorna till sin forna glans. Den här trion vill arrangera både svenskt mästerskap och en eller flera europeiska stortävlingar inom de närmaste fem åren. För att klara tidplanen drar de nu igång en crowdfunding.

Ale Disc Golf Center - bana 10

Ale Disc Golf Center siktar mot att bli världsrankad igen.

Ale Disc Golf Center byggdes 2013 och blev snabbt en mycket uppskattad bana. Åren 2020 och 2021 var banan lagd i malpåse av tidigare ägare. Men innan dess hann alla tre som nu satsar på att öppna Ale Disc Golf Center att själva spela på banan.

Med på tåget är Tjörnuppväxte Simon Terbrant Säfström, nu boende i Vänersborg, miljökonsult och en av Discgolfpoddens skapare, med tidigare erfarenheter inom både event- och trädgårdsbranschen.

Den andre är Erik Mellgren från Borås, som är starkt engagerad för amatörtävlingar, via sitt företag DgEvents, och har en ambition att göra discgolfen till landets största sport.

Den tredje pusselbiten är en av Sveriges hetaste entreprenörer, kanadensaren Vincent Schaffler som bor i Varberg. Han var nyligen med i finalen för Årets Nybyggare 2022 som avgjordes på Stockholms Slott och korade landets främsta företagare med utländsk bakgrund. Vincent Schaffler driver Sveriges första och idag ledande förmedlingsverksamhet för husvagnar och husbilar. Det är Vincent Schaffler som har köpt skogsfastigheten där discgolfanläggningen finns.

Simon och Erik är med i den operationella driften. Alla tre är själva passionerade discgolfspelare.

Ale Disc Golf Center - Vincent Schaffler, Erik Mellgren och Simon Terbrant Säfström har ett stort jobb att göra för att återskapa anläggningens forna glans.

Crowdfunding för att öppna till våren 2023

Ale Disc Golf Center, med två 18-hålsbanor, en 9-hålsbana och en butik, ligger skönt inlindat i naturen och är efter ett par år i träda i stort behov av en ordentlig ansning.

För att banorna ska kunna öppna i april 2023 enligt planen, kommer trion att starta en crowdfunding för att klara tidspressen och ekonomin. En anläggning som denna kräver inte bara många arbetstimmar utan också en maskinpark och översyn av broar och trappor med mera för att vara säker för besökarna. När banan lades ner såldes alla inventarier och man behöver därför starta från noll.

Trots att anläggningen inte varit öppen på närmare två år och trots alla insatser som krävs, var det ingen tvekan för trion att satsa på projektet. Discgolfen som sport är onekligen på frammarsch världen över. Idag finns cirka 800 banor i Sverige, över 13.000 banor i världen, 222.000 spelare är registrerade i PDGA och ännu fler är inbitna amatörspelare. Discgolfanläggningen i Ale rankades som den sjunde bästa och har lockat spelare från när och fjärran i stora internationella tävlingar.

Ale Disc Golf Center - Vincent Schaffler

Vincent Schaffler har köpt skogsfastigheten där den tidigare världsrankade anläggningen i Ale ligger.

- Jag provade discgolf för första gången för några år sedan och har sedan spelat överallt där jag varit och det funnits en bana. Tidigare i år var jag med i stora turneringar i USA, i både Jonesboro, Arkansas och OTB Open, Stockton, California, där jag också såg de bästa spelarna just nu, säger Vincent Schaffler. Men banan i Ale är den absolut bästa banan jag någonsin upplevt, och där har också stjärnorna Ricky Wysocki och Kristen Tattar som jag såg i USA i år, spelat i "The Open" 2018.

Som att låta Disneyland vara stängt för alla barn

När den här skogsfastigheten och anläggningen nu kom ut till försäljning fanns inget annat alternativ än att köpa den.

- Att en av världens bästa banor inte är tillgänglig för spel, att den bara ligger där, stängd, det är som att stänga hela Disneyland för alla barn, säger Vincent Schaffler.

De tre spelarna och eldsjälarna möttes för några år sedan och har sedan dess spelat tillsammans vid flera tillfällen. Sporten utmärker sig, menar de, genom att det är en så stark sammanhållning och gemenskap vart än man än kommer för att spela. Välkomnande och tillgängligt, oavsett nivå.

- Ale är en unik chans att förverkliga vår gemensamma dröm, säger Erik Mellgren som kommer att jobba med att få igång bolaget och etablera kontaktnätet som krävs. Vi brinner för detta och tänker oss en härlig bred mix av såväl proffs som amatörer som våra gäster. Vi kommer att jobba med hela bredden. Från tjejkvällar, seniorgrupper, familjespel till att bedriva träningar som andra sporter har, men ännu väldigt få discgolfklubbar.

Ale Disc Golf Center - Erik Mellgren

Erik Mellgren är en av de tre som sätter fart på Ale Disc Golf Center. Han är dedikerad spelare och driver även DgEvents.

Låg instegsnivå och en sport med miljötänk

De är alla tre eniga om att discgolfen har en låg tröskel både ekonomiskt och svårighetsmässigt om man vill prova. Alla kan spela. Gammal som ung. Och att det är så naturnära, är inte bara en lisa för själen, utan också en sport i tiden vad gäller hållbarhet. Det är något som ger sporten en extra dimension för Simon Terbrant Säfström, som också jobbar med miljöfrågor för Sweco till vardags. Kopplingen mellan discgolf och miljötänk är tydlig enligt honom.

Ale Disc Golf Center - Simon Terbrant Säfström

Simon Terbrant Säfström är en av de tre discgolfspelarna som nu siktar på att Ale Disc Golf Center ska återta sin forna glans. Han är också mannen bakom Discgolfpodden.

- Det finns absolut en koppling där, men anledningarna till att jag spelar är flera. Jag älskar att vara i naturen, men är ibland lite rastlös så det passar utmärkt att sikta och kasta på någonting samtidigt, säger Simon Terbrant Säfström.

- Jag är stolt över att vara så delaktig i en sport som främjar det öppna landskapet utan att behöva bekosta den biologiska mångfalden. Ingreppen i natur- och kulturvärden är ofta liten i samband med att discgolfbanor anläggs och jobbar man på rätt sätt kan de snarare gynnas och lyftas fram. Det är åtminstone min uppfattning och vi ser många spännande, hållbara utvecklingsmöjligheter för Ale.

Ale Disc Golf Center - bana 10

Ale Disc Golf Center i sommarskrud.

Om crowdfundingen och planerna håller kommer Ale Disc Golf Center att kunna välkomna spelglada discgolfare till en häftig invigning den 1 april 2023. Beroende på hur arbetet med att återställa och förbättra anläggningen kommer man eventuellt att kunna öppna Gul och Blå Bana redan tidigare under vintern.

Om ...

Ale Disc Golf Center byggdes 2013 och drevs til 2020. Det såldes hösten 2022 och öppnar i ny regi på nytt i april 2023. Målsättningarna är höga att arrangera både SM och EM inom en femårsperiod samt att man vänder sig till discgolfare på alla nivåer och i alla åldrar och vill att banan ska återta minst en sjundeplats i världsrankingen.

Vincent Schaffler
Erik Mellgren