2024-01-29 21:06Pressmeddelande

Cremo Boats lanserar fartfylld Bowrider för nordiska vatten

Cremo 558 BRCremo 558 BR, bowrider som lanseras under 2024.

På Båtmässan 2024 i Göteborg avslöjar Cremo Boats den fartfyllda nyheten att man under våren lanserar en ny Bowrider, 558 BR, där form och funktion präglats för nordiska vatten. Tillverkaren kommer dessutom med ett par fräscha båtar på två beprövade skrov, Cremo 550F för fiske och transport, och Cremo 410SC, en snabb liten styrpulpetbåt.

Ledorden för designteamet under ledningen av Kjell Sallén som tagit fram nya Cremo 558BR Bowrider var bland annat fart, spänning och ett rent uttryck, men självklart med samma fokus på stabilitet och säkerhet som hos övriga modeller.

Cremo 558 BR - Bowrider som lanseras under våren 2024. Det första exemplaret kommer att vara klart för leverans inom några månader. På Båtmässan i Göteborg, i Cremo-återförsäljarens Kode Marin & Maskins monter B01:19, kan man möta Cremos säljare och få mer information om den kommande nyheten.

Design för Nordiska vatten

- Vi moderniserar formspråket och tar ett språng från gamla linjer och moderniserar för att möta båtfamiljens förväntningar. Man ska kunna åka skyddat bakom rejäla rutor, även om man skulle vara två meter lång. Kepsen ska sitta kvar och man vill inte ha en vindruteram i synfältet, säger Niclas Andersson, ny säljare.

Renderade bilder, Cremo Boats.

Bowriderns kapell medger rejäl ståhöjd och det finns ordentligt med ljusinsläpp. För att tona ned och få ett elegant utseende har rutorna fått en svag toning. Fokus på tålighet är Cremos signum, och 558 BR har fått en rejäl avbärarlist och rostfria räcken som tål en törn från en vass kaj utan att bli repigt.

- Den är rymlig och luftig. På de dryga 5,5 meter har man fått in en rejäl badbrygga, massor av praktiska stuvutrymmen samt inte minst instrumentpanel med många praktiska fack. Tekniskt har 558 BR hydraulstyrning och en motorstyrka på 80-115 hk,
standardutrustad med ett flyttbart bord för eller akter. Det finns gott om sittplatser där du sitter skyddad tack vare den höga frontrutan som tar vind och vågstänk. Givetvis har den även LED-lanternor. Den har ett brett tillbehörsprogram såsom vattenskidstång, extra bord i fören, dynor till alla sittplatser samt stereo och upptill 9 tums GPS, berättar Niclas Andersson som också kommer att finnas på Båtmässan i Göteborg.

Designteam med Sallén och Lisa-Stina Pettersson

Bakom designen av Cremo BR 558 Bowrider finns Kjell Sallén. Ingenjör, entreprenör, konstruktör, surfinstruktör - Kjell är minst sagt företagsam. Han har under lång tid med sin unika kompetens om hav och båtar, medverkat i framtagandet av många av varumärkets storsäljare. Kjell spelade en viktig roll i uppbyggnaden av kappseglingsklassikern C55. Han är dessutom son till grundaren Bernt Sallén som startade båttillverkningen 1958 i dåvarande Monark/Crescents cykelfabrik i Varberg. Bernt är fortfarande engagerad. Trots sina 102 år så finns det alltid idéer om nya båtmodeller.

Förutom Kjell Sallén består teamet av industridesignern, båtägaren och konstnären Lisa-Stina Pettersson, samt Cremo Boats egna utvecklare och medarbetare. Lisa-Stina står bakom Cremo-profilen för hela det nya modellprogrammet som rullas ut framöver.

- Mannen väljer och kvinnan bestämmer. Så ser det ofta ut i val av båt, därav tycker vi att det är viktigt med ett mixat team när vi tar fram båtar för hela familjens behov, avslutar Niclas.

Nischade uppdateringar för fishing i 550 F och  ungdomsbåten 410 SC

Förutom splitter nya 558 BR möter Cremo marknaden med två andra modeller. Den populära 405 R har fått en aningen större syster i 410 SC som erbjuder styrpulpet och en rejäl vindskärm med rostfri rutbåge som är stabil och tål att hålla i om det går kraftig sjö. Den ger ett ännu gladare båtliv, inte minst för de unga. Cremo 41O SC är snabb, enkel och en båt för en överkomlig peng. Ett lättdrivet skrov gör att man med en endast 15 hk motor lätt kommer en bit över 20 knop med denna lilla racer. Komplett färdig för leverans för under 95 000 kr. Bättre och roligare än en moppebil och ger unga ägare en chans att komma in i båtlivet med en egen båt.

Cremo 410 SC

Den andra nyheten är 550F. Byggd på det beprövande Cremo 550-skrovet. Dedikerad för livet till sjöss när det ska fylla med fiske, fångster och det krävs ordentligt med plats och lastkapacitet för att frakta hummertinor eller tunga laster. 550 F är förberedd för montage av lindragare, extra elmotor och andra tillbehör som hjälper till i det jobbet. Båten går stadigt i väder och vind och som en rejäl bruksbåt en bästa vän även i grov sjö.

Cremo 550 F

Om ...

Cremo Boats AB tillverkar säkra och komfortabla motorbåtar i glasfiber. Konstruktionerna är genomtänkta och sjöstabila – att lita på i alla lägen! Lång historik och väl beprövade modeller av kända designers gör att Cremos båtar håller ett högt andrahandsvärde. Med drygt 20 anställda så levererar Cremo produkter till Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna. Vid omstart 162 båtar, som mest 338. Målet är 700 inom 5 år.

Niclas Andersson
Sales