2018-09-06 14:36Pressmeddelande

Skoljoggen sprider rörelseglädje på 31 skolor i Örebro

Snart gungar marken igen! Hundratusentals barn och unga deltar i årets Skoljoggen. Runt om i hela Sverige laddar personal och elever på över 1100 skolor för en av skolårets bästa dagar. Årets officiella Skoljoggen-dag är 12 september men flera skolor arrangerar Skoljoggen även andra dagar.

- Skoljoggen är ingen tävling utan ett sätt att sprida rörelseglädje till alla, oavsett om du går, springer eller rullar, säger Åsa Berg, samordnare för Skoljoggen på Skolidrottsförbundet.

I 36 år har Skoljoggen inspirerat och lockat till rörelseglädje för barn och ungdomar i Sverige. Frågan om mer fysisk aktivitet för unga är högaktuell och med Skoljoggen sätter Skolidrottsförbundet fokus på vikten av rörelse och fysisk aktivitet. Skoljoggen är ett sätt att manifestera rörelseglädje för alla och att skapa gemenskap och sammanhållning på skolan.

I samband med Skoljoggen kan de som vill delta i en insamling som kallas Springslanten. I år är andra året som pengarna går till den ideella organisationen Clowner utan Gränser och deras viktiga arbete för alla flickors rätt.

Bifogat finns en lista på skolor i länet som anmält att de ska arrangera Skoljoggen. Hälsa gärna på och beskriv rörelseglädje och ett stort engagemang hos barn och vuxna.

Läs mer på www.skolidrott.se/skoljoggen

Har ni frågor om Skoljoggen så kontakta:

Åsa Berg
Skolidrottsförbundet
asa.berg@skolidrott.se

Om Skolidrottsförbundet

Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets samtliga skolidrottsföreningar och alla deras medlemmar. I dag finns cirka 1 300 skolidrottsföreningar vid landets skolor fördelade på förbundets 25 distrikt. Totalt har dessa föreningar ungefär 150 000 medlemmar.

Mattias Wihlgaard
Kommunikatör