2018-11-15 15:32Pressmeddelande

Emelie Mire Åsell ny generalsekreterare för Skolidrottsförbundet

Emelie Mire Åsell. Foto: Anette Nantell.Foto: Anette Nantell

I februari 2019 börjar Emelie Mire Åsell som ny generalsekreterare för Skolidrottsförbundet och efterträder därmed tidigare generalsekreterare Pär Ånell.

Mire arbetar idag som projektledare på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Projektet handlar om att ge unga nyanlända mer information om kroppen, relationer, normer och sina rättigheter i frågor som handlar om hälsa, sexualitet och jämställdhet. Hen hjälper också vuxna att skapa bra och respektfulla relationer och samtal med unga.

Mire har jobbat med ledarskap i över 10 år, främst inom det unga civilsamhället, och vet hur viktigt det är med en meningsfull fritid, att rörelse förbättrar hälsan och hur ungas föreningsengagemang skapar självförtroende, inkludering och ett bättre samhälle.

- Jag ser fram emot att lära känna Skolidrottsförbundet, både alla medlemmar och organisationen. Jag tror och hoppas att vi kan göra en fantastisk utveklingsresa tillsammans. Jag lovar att bidra med pepp, samtal, processledning, nyfikenhet och normkritik, säger Emelie Mire Åsell, ny generalsekreterare för Skolidrottsförbundet från och med februari 2019.

Om Skolidrottsförbundet

Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets samtliga skolidrottsföreningar och alla deras medlemmar. I dag finns cirka 1 300 skolidrottsföreningar vid landets skolor fördelade på förbundets 25 distrikt. Totalt har dessa föreningar ungefär 150 000 medlemmar.

Mattias Wihlgaard
Kommunikatör