2018-11-23 14:16Nyheter

Anna Karlgård slutar som utbildnings- och utvecklingskonsulent inom Skolidrottsförbundet

Anna Karlgård har jobbat på Skolidrottsförbundet i nästan 5,5 år. I rollen som utbildnings- och utvecklingskonsulent har hon bland annat arbetet med utveckling och administration av utbildningen Unga leder unga. Anna har också utvecklat och genomfört en omgång av Ledarskapsprogrammet och genomfört en rad certifieringsutbildningar. Inom utvecklingsområdet har hon tillsammans med alla förtroendevalda runt om i landet jobbat för att hitta det bästa sättet att stötta Skolidrottsförbundets föreningar, bland annat genom Bästa föreningsstödet och framtagande av exempelvis Skolidrottsförbundets utvecklingsplan och de fyra punkterna. Det har även varit Annas uppgift att fördela medel inom Skolidrottsförbundet, såsom Idrottslyft, Lite mer Lite bättre och andra typer av bidrag och subventioneringar.

- Jag älskar utvecklingsfrågor och att hela tiden se hur vi kan bli lite, lite bättre på det vi gör, så exempelvis Bästa föreningsstödet har varit extra roligt, särskilt eftersom det är så viktigt för förbundets framtid också. Men de roligaste tillfällena har helt klart varit när jag har fått träffa förtroendevalda på möten, konferenser och utbildningar. Ledarskapsprogrammet var väldigt roligt att jobba med och särskilt minns jag deltagarnas avslutande tack som framfördes till mig i form av en rap så förbundets 100-årsjubileum. Det är ett fint minne, säger Anna Karlgård som slutar på Skolidrottsförbundet vid årsskiftet.

I januari 2019 börjar Anna jobba på Gymnastikförbundet. Gymnastikförbundet förändrar sitt utbildningssystem och håller på att ta fram 70 nya utbildningar, och det projektet ska Anna vara projektledare för.

- Även om jag anser att Skolidrottsförbundet är Sveriges viktigaste förbund är gymnastiken idrotten i mitt hjärta – efter min tid som gymnast har jag varit förtroendevald och tränare i över 20 år – så det känns bra att få ge tillbaka till gymnastiken även som anställd framöver, säger Anna.

Om Skolidrottsförbundet

Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets samtliga skolidrottsföreningar och alla deras medlemmar. I dag finns cirka 1 300 skolidrottsföreningar vid landets skolor fördelade på förbundets 25 distrikt. Totalt har dessa föreningar ungefär 150 000 medlemmar.

Mattias Wihlgaard
Kommunikatör