2024-02-21 13:41Senaste nytt

Avsnitt 34: Samspel i musikundervisningen

Tre medverkande i poddavsnittet.

I dagens avsnitt av Skolforskningspodden pratar vi om musikundervisning. Vi får ta del av resultaten i den systematiska översikten Att stödja elevers lärande i musik – undervisning i grund- och gymnasieskolan, som fokuserar på interaktionen mellan lärare och elever. Vi diskuterar de viktiga och för musikämnet utmärkande översättningarna som sker mellan musiken och representationer, men även bedömning och betyg, och hur det musikaliska lärandet ibland ställs mot det lustfyllda.

Dagens gäster är Robert Petersson, Parkdalaskolan i Ronneby kommun, och Cecilia Wallerstedt, Göteborgs universitet. Programledare är Anna Hedman.

Lyssna på avsnitt 34: Samspel i musikundervisningen
Läs avsnitt 34: Samspel i musikundervisningen

Forskningssammanställningen Att stödja elevers lärande i musik finns att läsa och ladda ner som pdf på Skolforskningsportalen. Där finns också diskussionsfrågor och tips från lärare.

Avsnittet spelades in på distans i december 2023.

Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Anna Hedman.

Om Skolforskningsinstitutet

Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.

Eva Grönlund