2023-08-31 03:30Pressmeddelande

Skeppsviken förvärvar byggbar industrimark i Landvetter

Rendering av tänkt byggvolym för fastigheten. Rendering av tänkt byggvolym för fastigheten.

Strax före semestern förvärvade Skeppsviken en obebyggd industrifastighet om ca 9 500 m² i utmärkt logistikläge i Landvetter, detta genom ett JV-samarbete med Göteborgsbaserade Gotaholm Fastigheter. I och med förvärvet breddar Skeppsviken sin projektportfölj ytterligare och får tillgång till mer projektvolym med relativt kort startsträcka.

Den totala fastighetsytan uppgår till ca 9 500 m², varav ca 5 000 m² beräknas kunna bebyggas med uthyrningsbar yta. Utvecklingen av fastigheten tar vid omgående och dialoger med potentiella hyresgäster pågår.

- Björröd 1:211 är den enda obebyggda fastigheten av den här storleken i området som har en antagen detaljplan. Det innebär att vi kan påbörja byggnation efter beviljat bygglov, vilket ger oss en enorm konkurrensfördel, säger Jonas Skingley, VD Skeppsviken.

Fastigheten är belägen i Björröd, strax väster om Landvetter Flygplats. Närheten till både flygtrafik och flitigt trafikerade riksväg 40 är en av de riktigt stora potentialerna i projektet.

- Vi ser en stor potential i läget, vilket förstås får stor draghjälp av utvecklingen av området kring Landvetter flygplats i stort, säger Jonas Skingley, VD Skeppsviken.

Tillträdet ägde rum den 14 juli varvid 50 % av aktierna i JV-bolaget Bolix Björröd AB förvärvades. Fastigheten utvecklas för byggnation av industri-/ logistiklokaler inom ramarna för antagen detaljplan.

Om Skeppsviken Bygg & Fastighet AB

Skeppsviken Bygg & Fastighet AB är en mellanstor bygg- och förvaltningskoncern som även arbetar med projektutveckling. Vi utgår från Skövde och Göteborg och verkar i hela Västsverige. Vår verksamhet är en ständig resa mot platser där människor och företag kan trivas och utvecklas. Följ med oss på vägen dit!​

Jonas Skingley