2024-06-17 12:21Nyheter

Följ med till en enkel ekvation i Lidköping – hållbart koncept för 65+

Skeppsviken Bygg & Fastighet ABVisionsbild Askeslätt. Tryggt boende för 65+ i Lidköping.

I april gick seniormässan av stapeln på De la Gardiegymnasiet i Lidköping. 60 utställare och en rad talare fanns på plats för att inspirera till ett aktivt och berikande liv som pensionär. Skeppsviken var på plats och presenterade hur vi bidrar med eftertraktade boendeformer för Skaraborgs seniorer. Ett boendekoncept med rätt adderade värden och där svaret alltid blir 65+.

Våra 37 hyresrättslägenheter i Askeslätt erbjuder ett hållbart boende ur flera perspektiv. Boendeformen uppmanar till social samvaro genom arkitektonisk utformning och gemensamma funktioner som till exempel gemensamhetslokal, övernattningslägenhet och elbilspool. Byggnationen sker med Svanenmärkta, sunda material och taket förses med solceller för att täcka stora delar av det egna energibehovet. Fasaden byggs i trä och under hela byggprocessen har vi kontroll på hur vi mest fördelaktigt kan välja de mest hållbara alternativen. Runt omkring planerar vi för fina grönytor som ska locka till utevistelse men även fungera som en liten lunga och tillflyktsort för våra allra minsta men ack så viktiga individer, nämligen bin, fjärilar och andra små insekter.

Projektet står i startgroparna och vi hoppas komma igång så snart som möjligt. Bostäderna i Askeslätt står som ett pilotprojekt för Skeppsviken, både vad gäller JV-formen i Skaraborgsregionen och konceptuellt. I motsats till räknandet på smidiga ekvationer var det snarare ett gemensamt intresse för hållbara boendeformer än ett kalkylark som skapade samarbetet. Vår tidigare erfarenhet att bygga passivhus gav oss den fina möjligheten att kliva in i ett JV där det fanns ett färdigt hållbarhetskoncept. Ett koncept som vi sedan optimerat för en mer marknadsanpassad och byggbar produkt. Bland annat har vi kunnat frigöra ytor för att skapa större och mer efterfrågade lägenhetstyper. Vi hittade även bra investeringsstöd vilket gjorde att vi kunde komma igång med projekteringen direkt. Just investeringsstödet var initialt en förutsättning för projektet men blev även en grund för själva boendekonceptet med kriterier som till exempel krav på möteslokal och trygghetsvärd.

– Vi på Skeppsviken är traditionellt duktiga på att förädla koncept och att optimera projekt för att få ihop kalkylen, berättar Malin Andersson, projektsamordnare på Skeppsviken. JV-upplägget passar oss på Skeppsviken väldigt bra, vi gillar att ta del av potentiella marknader samt både lära oss och dela med oss av det vi kan bäst. Det skapar utveckling. I en JV-partner söker vi intresse för att utvecklas tillsammans samt kompletterande faktorer där vi gör det vi båda är bäst på. Vi lär av varandra och har en stor respekt för varandras främsta kompetenser. Just nu för vi dialog med flera samarbetspartners där vi ser fram emot att vara med helt från början. Vi kikar även på att applicera det här konceptet på fler orter i Sverige, avslutar Malin.

Max Bengtzén är projektansvarig på Skeppsviken. Han ger oss sin bild av Lidköpingsmarknaden och konceptet vi utvecklat där:

– Samarbetet skapar möjligheter till att förstärka vår närvaro i Lidköping. En kommun som tilltalar oss och som dessutom ligger mitt i Skaraborgsregionen där vi redan har en stor förankring. Lidköping är en utvecklingsort där miljömedvetenheten är stor och där hållbarhetsaspekten prioriteras på alla plan. Nu lär vi oss mer om Lidköpingsmarknaden men också att utveckla ett starkt och applicerbart koncept av hållbara boenden för 65+, ett på flera sätt intressant segment. Det är en medveten målgrupp som kan ställa riktigt bra krav på oss som bostadsbyggare, både vad gäller hållbarhet och bekvämlighet. Vi vet att det är många av dessa som gärna säljer sin villa till förmån för ett enklare och smidigare boende men har haft svårt att hitta rätt alternativ. Vi hoppas kunna erbjuda just det till fler.

Om Skeppsviken Bygg & Fastighet AB

Skeppsviken Bygg & Fastighet AB är en mellanstor bygg- och förvaltningskoncern som även arbetar med projektutveckling. Vi utgår från Skövde och Göteborg och verkar i hela Västsverige. Vår verksamhet är en ständig resa mot platser där människor och företag kan trivas och utvecklas. Följ med oss på vägen dit!​

Max Bengtzén
Projektledare