2020-10-06 07:01Pressmeddelande

SAS utökar trafiken till och från Skellefteå

Foto: Niklas JonassonFoto: Niklas Jonasson

Från och med den 22 oktober utökar SAS flygtrafiken mellan Skellefteå och Stockholm Arlanda med ytterligare två turer per vecka. Ökningen beror på ett ökat resebehov till och från Skellefteåregionen.

Skellefteåregionen utvecklas kraftfullt och investeringsnivån bland näringsliv och offentlig sektor är mycket stor. Med anledning av den betydande tillväxten ökar också behovet av bra kommunikationer till och från omvärlden. Nu har flygbolaget SAS beslutat att förstärka linjeutbudet mellan Skellefteå Airport och Stockholm Arlanda med ytterligare två avgångar per vecka.

Utökningen innebär förbättrade möjligheter för företag och privatpersoner att resa från och till Skellefteå. SAS beslut är mycket välkommet och möjliggör en fortsatt hög tillväxt och investeringstakt i regionen.

- Bra flygkommunikationer är oerhört viktigt för vår regions tillväxt och utveckling. De nya flygavgångarna innebär en ökad kapacitet på torsdagar och fredagar något som varit önskat säger Robert Lindberg, vd, Skellefteå Airport.

Tillkommande flygningar från och med den 22 oktober

Dagar              Avgång         Riktning            Avgångstid       Ankomsttid
Torsdagar      SK 1021         SFT – ARN       19:25                  20:35
Torsdagar      SK 1018         ARN – SFT       21.30                  22:40
Fredagar        SK 1014         ARN – SFT       10:40                  11:50
Fredagar        SK 1015         SFT – ARN       12:20                  13:25

Om Skellefteå Airport AB

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med avgångar till Arlanda. Chartertrafik erbjuds till Gran Canaria, Rhodos, Kreta, Thailand, Turkiet, Nederländerna, Zakynthos, Andorra, Tjeckien samt Kroatien.

Robert Lindberg
Robert Lindberg