2024-01-22 08:00Pressmeddelande

SAS utökar trafiken mellan Skellefteå och Stockholm

Robert Lindberg VD Skellefteå AirportRobert Lindberg VD Skellefteå Airport

Med anledning av Skellefteåregionens starka tillväxt har flygbolaget SAS beslutat att utöka flygtrafiken mellan Skellefteå och Stockholm.
Från och med den 8 april tillkommer två nya frekvenser på de populäraste avgångstiderna, måndag morgon och torsdag eftermiddag där resebehovet är som störst.

Skellefteå Airport är en av de flygplatser i Norden som för har den högsta passagerarökningen. Detta beror givetvis på den starka regionala tillväxten med många nya industrietableringar och därmed en hög arbetspendling och inflyttning.
En utökad flygtrafik är därför avgörande för regionens fortsatta expansion och möjligheterna för företag och invånare att nå omvärlden.
Flygbolaget SAS har med anledning av regionens positiva utveckling beslutat att utöka flygtrafiken till och från Skellefteå Airport på måndagar och torsdagar då resebehovet är som störst.
En extra avgång på måndag morgon klockan 07:00 från Arlanda och en ny avgång från Skellefteå klockan 17:10 på torsdagar ger möjlighet till längre vistelser i Skellefteå. Dessutom blir det stora förbättringar för de som veckopendlar till eller från Skellefteå, något som har efterfrågats av det lokala näringslivet.
Flygningarna startar den 8 april och planeras att trafikeras med moderna Airbus 320 neo.

-             Trafiken till och från Skellefteå har en fantastisk tillväxt och SAS vill givetvis fortsätta bidra till den positiva utvecklingen genom att erbjuda goda och frekventa flygförbindelser. Det vi ser som extra intressant med resenärerna till och från Skellefteå är att det finns ett fokus på hållbart resande då många företag lokalt väljer att resa på biljetter som inkluderar biobränsle. Vi gör ständigt utvärdering av den regionala marknaden och om den positiva utvecklingen fortsätter kan vi förhoppningsvis utveckla trafiken ytterligare säger Irena Busic Head of Media Relations Sweden SAS.

-           Vi är oerhört glada över att SAS nu beslutat att utöka flygtrafiken till och från Skellefteå Airport. Dessa två frekvenser på måndagar och torsdagar har varit mycket efterfrågade eftersom behovet är så stort. Utökningen kommer att vara speciellt viktig för den ökade arbetspendlingen till eller från Skellefteå säger Robert Lindberg VD Skellefteå Airport.

Fakta utökning
Måndagar: Start ARN 07:00, Landning SFT 08:10, Start SFT 08:40, Landning ARN 09:50
Torsdagar: Start ARN 15:30, Landning SFT 16:40, Start SFT 17:10, Landning ARN 18:20

Om Skellefteå Airport AB

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå kommun och har cirka 350 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder inrikes reguljärflyg till Arlanda, utrikes reguljärflyg till Gdansk samt chartertrafik till Sicilien, Kos, Larnaca, Burgas, Rhodos, Antalya, Split, Mallorca, Gran Canaria, Teneriffa, Lefkas, Parga och Kreta.

Robert Lindberg
Robert Lindberg