2020-08-19 08:01Pressmeddelande

SAS utökar trafiken i Skellefteå

Foto: Niklas JonassonFoto: Niklas Jonasson

Från och med den 1 september utökar SAS flygtrafiken mellan Skellefteå och Stockholm Arlanda. Ökningen innebär möjlighet till dagpendling för resande både från och till Skellefteå vilket är mycket positivt för den regionala tillväxten.

Skellefteåregionen utvecklas kraftfullt och investeringsnivån bland näringsliv och offentlig sektor är mycket stor. Med anledning av den stora tillväxten ökar också behovet av bra kommunikationer till och från omvärlden.

Nu har flygbolaget SAS beslutat att förstärka linjeutbudet mellan Skellefteå Airport och Stockholm Arlanda med ytterligare avgångar som gör det möjligt att dagspendla både från och till Skellefteå. Detta initiativ är mycket välkommet av näringslivet och möjliggör en fortsatt hög tillväxt och investeringstakt i regionen.

- Bra flygkommunikationer är oerhört viktigt för vår regions tillväxt och utveckling. De nya flygavgångarna innebär en ökad kapacitet och möjlighet till dagspendling, något som varit önskat säger Robert Lindberg VD på Skellefteå Airport.

- Vår etableringstakt kommer bara att intensifieras ytterligare under hösten, och det ställer stora krav på kommunikationer till och från omvärlden. Så det är mycket glädjande att SAS kliver fram, ökar avgångarna och visar att de vill vara del av Skellefteås utveckling, säger Anders Thor, ansvarig för samhällsrelationer på Northvolt.

Nya frekvenser från och med den 1 september
Nya frekvenser från och med den 14 september

SFT-ARN

Mån

Tis

Ons

Tor

Fre

Lör

Sön

ARN-SFT

Mån

Tis

Ons

Tor

Fre

Lör

Sön

OBS! Ändringar och anpassningar kan ske utifrån kapacitet och behov.

Om Skellefteå Airport AB

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med avgångar till Arlanda. Chartertrafik erbjuds till Gran Canaria, Rhodos, Kreta, Thailand, Turkiet, Nederländerna, Zakynthos, Andorra, Tjeckien samt Kroatien.