2020-06-15 12:01Pressmeddelande

SAS utökar trafiken i Skellefteå

Foto: Niklas JonassonFoto: Niklas Jonasson

Flygbolaget SAS har beslutat att utöka trafiken till och från Skellefteå Airport. Sedan bolaget startade om trafiken har flygningarna utförts i en slingning med Luleå men från och med den 1 juli kommer SAS att trafikera Skellefteå Airport med en egen flyglinje. Det innebär att kapaciteten mot tidigare fördubblas.

- Även om vi befinner oss i en pandemi så finns det behov av nödvändiga resor och transporter. Skellefteå befinner sig i en expansiv fas och då är flygkommunikationerna viktiga. Sedan SAS återetablerade verksamheten har resandet ökat och vi förväntar oss ytterligare ökning nu när reserestriktionerna har lättats, säger Robert Lindberg, vd, Skellefteå Airport.

SAS kommer från och med den 1 juli att flyga en daglig avgång alla dagar i veckan till och från Skellefteå Airport.

- Skellefteå är en stor och viktig marknad som dessutom ligger i en region där det sker betydande investeringar. Resandet från och till Skellefteå har den senaste tiden visat sig återhämtas på ett positivt sätt vilket möjliggör en utökning säger Robert Lindberg.

Sedan början av corona-utbrottet har SAS infört ett antal åtgärder för att garantera alla passagerares säkerhet och välmående ombord. Det innebär bland annat att passagerare ska bära ansiktsskydd vid flygningar. Mer information om SAS säkerhetsarbete finns att läsa på SAS Safe travel https://www.sas.se/safe-travel/.

Om Skellefteå Airport AB

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med avgångar till Arlanda. Chartertrafik erbjuds till ett tiotal destinationer inom Europa samt Thailand.

Robert Lindberg
Robert Lindberg