2020-05-15 08:07Pressmeddelande

SAS återupptar trafiken i Skellefteå

Foto: Niklas JonassonFoto: Niklas Jonasson

I dag meddelade SAS att de från och med den 1 juni återupptar sin flygtrafik i Skellefteå. SAS kommer inledningsvis att flyga en slingad linje mellan Arlanda-Skellefteå-Luleå-Arlanda, men ambitionen är givetvis att framöver återgå till en direktlinje mellan Skellefteå och Arlanda.

- Det här är en efterlängtad nyhet. Även om passagerarantalet är mindre i dagsläget så finns det ett stort behov av kommunikationer, speciellt för samhällsviktiga transporter, företag som måste göra verksamhetskritiska resor och människor som arbetspendlar.
Goda flygförbindelser är avgörande för näringslivet i regionen, för den ekonomiska återhämtningen och för vår regions utveckling, säger Robert Lindberg, vd, Skellefteå Airport.

SAS tog beslut att pausa trafiken på ett flertal av sina destinationer i april på grund av minskat antal resenärer till följd av covid-19. Staten gick då in och upphandlade trafik på ett antal nationella flygplatser, däribland Skellefteå Airport, för att säkerställa samhällsviktigt flyg.

Biljetter till SAS avgångar från Skellefteå är bokningsbara på SAS hemsida och hos de lokala resebyråerna.

Tidtabell

ARN     SK008

SFT

SFT      SK008

LLA

LLA    SK009

ARN

Om Skellefteå Airport AB

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med avgångar till Arlanda. Chartertrafik erbjuds till Gran Canaria, Rhodos, Kreta, Thailand, Turkiet, Nederländerna, Zakynthos, Andorra, Tjeckien samt Kroatien.