2022-10-28 07:15Pressmeddelande

Ryanair utökar trafiken mellan Skellefteå och Stockholm Arlanda

Från och med 23 mars 2023 utökar Ryanair sina avgångar till och från Skellefteå.Från och med 23 mars 2023 utökar Ryanair sina avgångar till och från Skellefteå.

Från och med 27 mars 2023 kommer Ryanair att utöka avgångarna mellan Skellefteå och Stockholm från tre till fem avgångar per vecka. Skälet till ökningen är att flygningarna på sträckan varit populära och haft en hög fyllnadsgrad.

Flygbolaget Ryanair flyttade tidigare sin bas till Stockholm Arlanda vilket möjliggjort inrikestrafik i Sverige. I och med detta så startade bolaget inrikestrafik mellan Skellefteå Airport och Stockholm-Arlanda. Flygningarna har sedan start varit mycket populära och därför har Ryanair nu fattat beslut om att utöka trafiken mellan Skellefteå Airport och Stockholm-Arlanda från dagens tre rundturer per vecka till fem rundturer.

- Den utveckling som nu sker i Skellefteåregionen saknar motstycke i hela Europa och för att vi ska klara den starka tillväxt som sker krävs goda kommunikationer till omvärlden. Flyginfrastrukturen är helt avgörande för vår regions fortsatta expansion då avstånden till Stockholm eller andra städer är långa. Ryanairs beslut att utöka trafiken är viktigt för privatpersoner och näringslivets möjligheter att resa till eller från Skellefteå, vilket i sin tur är viktigt för regionens tillväxt säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport.

Ryanair kommer från och med den 27 mars att trafikera linjen Stockholm Arlanda – Skellefteå – Stockholm Arlanda på måndagar, onsdagar, torsdagar, fredagar och lördagar.

Tidtabell från den 27 mars 2023
Måndagar        Avgång
ARN-SFT           12:55
SFT-ARN           14:35

Onsdagar        Avgång
ARN-SFT           07:15
SFT-ARN           08:55

Torsdagar        Avgång
ARN-SFT           20:50
SFT-ARN           22:30

Fredagar          Avgång
ARN-SFT           06:25
SFT-ARN           08:05

Lördagar          Avgång
ARN-SFT           06:45
SFT-ARN           08:25

Reservation för fel. För rätt information kontrollera Ryanairs hemsida

Från Stockholm Arlanda trafikerar Ryanair för närvarande följande destinationer:

Aalborg, Alicante, Banja Luka, Birmingham, Barcelona, Bologna, Bryssel, Cologne, Chania, Korfu, Beziers, Brindisi, Gdansk, Göteborg, Karlsruhe/Baden-Baden, Kaunas, Krakow, Liverpool, London Stansted, Malaga, Malmö, Malta, Milano Bergamo, Poznan, Palma, Nis, Riga, Luleå, Rom, Pisa, Tallinn, Rijeka, Turin, Thessaloniki, Tuzla, Visby, Wroclaw, Valencia, Wien, Venedig, Warszawa, Zadar, Budapest.

Resorna till och från Skellefteå är bokningsbara på www.ryanair.com

För mer information:
Skellefteå Airport
+46 70 551 70 75
robert.lindberg@sft.se

Om Skellefteå Airport AB

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med avgångar till Arlanda och utrikes reguljärflyg till Polen. Chartertrafik erbjuds till Gran Canaria, Rhodos, Kreta, Thailand, Turkiet, Nederländerna, samt Kroatien.