2018-01-09 09:26Pressmeddelande

Passagerarrekord för Skellefteå Airport 2017

null

421 920 passagerare, så lyder det nya passagerarrekordet för Skellefteå Airport. Det innebär en otrolig ökning på 141 000 resenärer jämfört med 2016, en tillväxt på mer än 50 procent.

Den tillväxt som skett på Skellefteå Airport saknar motstycke inom den svenska flygbranschen. Sedan det kommunala övertagandet har antalet resenärer ökat med 216 000. Antalet flygbolag och charteroperatörer som trafikerar flygplatsen har ökat från två till åtta och antalet destinationer man kan nå från Skellefteå Airport har ökat från två till elva.

- Bra flygkommunikationer är oerhört viktigt för vår regions tillväxt och utveckling. 2017 har inneburit nya möjligheter för oss att resa ut i världen eller för omvärlden att komma till Skellefteå och svenska Lappland. Skellefteå har en unik geografisk position som skapar möjligheter för fortsatt expansion, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport.

I och med den stora passagerartillströmningen tidigareläggs nu vissa investeringar och det pågår redan en rad ombyggnationer för att bättre kunna hantera det ökande passagerantalet och samtida flygtrafik.

- Under 2018 kommer vi att förlänga rullbanan och vi har även påbörjat en förprojektering för en utbyggd terminal som ska kunna hantera framtidens passagerarvolymer, samtida trafik och trafik till flera olika destinationer, säger Robert Lindberg.

Statistik 2017 2016 +/-
December inrikes 34 371 22 413 +53%
December utrikes 1 347 1 452 -7%
December totalt 35 718 23 865 +50%
Ack inrikes 396 751 264 619 +50%
Ack utrikes 25 169 16 160 +56%
Ack totalt 421 920 280 779 +50%

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå kommun och har ca 420 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder inrikes reguljärflyg med dagliga avgångar till Arlanda, utrikes reguljärflyg till Malaga samt chartertrafik till Rhodos, Kroatien, Mallorca, Gran Canaria, Nederländerna, Österrike, Zakynthos, Thailand och Kreta.

Om Skellefteå Airport AB

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 400 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med avgångar till Arlanda och Malaga. Chartertrafik erbjuds till Gran Canaria, Mallorca, Rhodos, Kreta, Österrike, Nederländerna; Zakynthos samt Kroatien.

Robert Lindberg
Robert Lindberg