2023-12-01 09:18Pressmeddelande

Över 300 000 passagerare på Skellefteå Airport

Skellefteå Airport JulSkellefteå Airport

2023 kommer bli ett av de bästa åren vad gäller antalet passagerare på Skellefteå Airport. Redan nu när novembers passagerarstatistik presenterats har flygplatsen passerat 300 000 årsresenärer.

Antalet resenärer som reser till eller från Skellefteå Airport fortsätter att öka.
Fram till och med november månad har 321 172 resenärer rest till eller från Skellefteå vilket innebär att 2023 kommer bli ett av de bästa åren i flygplatsens historia.

Skellefteå Airport är idag en av de få flygplatserna i Sverige som uppvisar en tillväxt som är högre än 2019, innan coronapandemin. Ökningen beror på en region i stark utveckling med nya stora industrietableringarna som är i behov av goda flygförbindelser för att klara sin expansion.

Fram till och med november månad har 321 172 resenärer trafikerat flygplatsen vilket är +75 440 (+28 %) fler än 2022 och 55 237 (+17 %) fler än 2019.

Skellefteå Airport är en av Sveriges snabbast växande flygplatser och utvecklingen förväntas fortsätta.

-           Vi tror att vi når cirka 345 000 resenärer innan årets slut vilket är helt fantastiskt.  2023 kommer bli ett av de bästa åren i flygplatsens historia och 2024 ser mycket lovande ut med ett stort intresse från flygbolagen säger Robert Lindberg VD på Skellefteå Airport.

Om Skellefteå Airport AB

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå kommun och har cirka 350 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder inrikes reguljärflyg till Arlanda och Bromma, utrikes reguljärflyg till Gdansk samt chartertrafik till Sicilien, Kos, Larnaca, Burgas, Rhodos, Antalya, Split, Mallorca, Gran Canaria, Teneriffa, Lefkas, Parga och Kreta.

Robert Lindberg
Robert Lindberg