2021-08-17 10:57Pressmeddelande

Charter från Amsterdam till Skellefteå etableras

Nytt direktflyg mellan Amsterdam och Skellefteå ökar turismen till svenska Lappland.

Den nederländska charteroperatören Voigt Travel har beslutat att utöka sina charterresor med direktflyg från Amsterdam Schiphol till Skellefteå Airport vintersäsongen 2022. Voigt Travel kommer att varje vecka under perioden
30 januari – 13 mars att flyga vintersugna turister till Skellefteå och turistattraktioner i svenska Lappland. Dessutom kommer resor från Skellefteå att vara möjliga genom ett samarbete mellan Voigt Travel och den lokala resebyrån Reseproducenten.

Voigt Travel har tidigare genomfört ett antal flygningar från Nederländerna till Skellefteå under sommarperioden vilket visat sig bli mycket framgångsrikt.
Nu väljer bolaget att även etablera en vinterserie till Skellefteå och upplevelser i svenska Lappland.
Voigt Travel har också intensifierat sitt samarbete med flygbolaget Transavia som kommer att utföra flygningarna under vintersäsongen 2021/2022. Det befintliga utbudet av destinationer som redan har trafikerats direkt de senaste åren är Kuusamo, Kittilä, Ivalo och Rovaniemi i finska Lappland och Akureyri på norra Island.
Nu utökas alltså detta med den nya vinterdestinationen Skellefteå i svenska Lappland. Under perioden 30 januari – 13 mars 2022 kommer totalt uppemot 1 000 gäster anlända till Skellefteå och svenska Lappland vilket i sin tur kan innebära uppemot 7 000 nya gästnätter inom turism och hotellnäringen i Norr och Västerbotten.

Genom ett unikt samarbete mellan Voigt Travel och den lokala resebyrån Reseproducenten kommer det även att vara möjligt att nyttja flyglinjen för paketresor till Amsterdam eller för exempelvis näringslivets behov av direktflyg.

- Jag är väldigt stolt över tillägget av denna nya direktflygförbindelse till vårt ursprungliga vintererbjudande. Svenska Lappland har allt som krävs för att skapa en optimal vinterupplevelse. Dessutom passar den här autentiska destinationen extremt bra med resenärens nuvarande behov av frihet och natur. Efterfrågan på speciella vinterresor ökar och med den direkta flygförbindelsen från Amsterdam till Skellefteå kan vi möta resenärens önskemål och göra svenska Lappland tillgängligt för våra kunder. Med intensifieringen av vårt samarbete med Transavia har vi en bra kapacitet för vintersäsongen 2021/2022 och vi är säkra på att vår nittonde vintersäsong med direktflyg till norra Europa blir en succé, säger Marloes Meijer, vd på Voigt Travel.

-Detta är en fantastisk nyhet. Genom direktflyg från Amsterdam öppnas Skellefteå och svenska Lappland upp för en ny stor internationell marknad vilket ger positiva effekter för turismnäringen i Norr- och Västerbotten. Att vi dessutom kan erbjuda privatpersoner eller företag att nyttja linjen för direktflyg till Amsterdam-Schiphol är mycket viktigt då vårt långsiktiga mål är att få direkttrafik till de stora flygplatshubbarna i Europa säger Skellefteå Airports vd Robert Lindberg.

-I Skellefteå pågår betydande investeringar vilket ställer stora krav på tillgänglighet till omvärlden. Genom vårt samarbete med Voigt Travel kan flyglinjen även nyttjas av privatpersoner eller tjänsteresor till både staden Amsterdam och en av världens största flygplats Amsterdam-Schiphol vilket vi hoppas är starten på en framtida reguljär flygförbindelse säger Reseproducentens VD Jenny Andersson

Charteroperatör                Voigt Travel
Flygbolag                            Transavia
Sträcka                                Amsterdam Schiphol AMS – Skellefteå Airport SFT
Flygplan
Stolar                                  189
Datum                                30 januari 2022 – 13 mars 2022

Resor från Skellefteå kan bokas via Reseproducenten Skellefteå

För mer information

Robert Lindberg                                                             Marc Koenis
VD Skellefteå Airport                                                     Business development manager
+46 70 551 70 75                                                           +31 35 699 02 33
robert.lindberg@sft.se                                                 marc@voigt-travel.nl

Marloes Meijer                                                              Jenny Andersson
VD
Voigt Travel                                                               VD Reseproducenten
+31 (0)35 69 90 312
marloes@voigt-travel.nl
                     jenny@reseproducenten.com

Om Skellefteå Airport AB

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med avgångar till Arlanda och utrikes reguljärflyg till Polen. Chartertrafik erbjuds till Gran Canaria, Rhodos, Kreta, Thailand, Turkiet, Nederländerna, samt Kroatien.

Robert Lindberg
Robert Lindberg